HISSZÜK ÉS VALLJUK (11.)
A mi Urunk
Jézus Krisztus
„És nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég
alatt más név, amely által üdvözülhetnénk.” ApCsel 4:12
A „Hisszük és valljuk” címmel kezdett sorozatunkban az Apostoli Hitvallás
második részére térünk rá, amely Jézus Krisztusról szól. Ma a Jézus Krisztusról
szóló rész első mondatával foglalkozunk, amely így hangzik: „Hiszek Jézus Krisztusban Isten
egyszülött Fiában, a mi Urunkban.” Isten Fiának különféle nevei vannak,
ma ezeket a neveket és azok jelentését vizsgáljuk meg közelebbről.
·
Mit jelent a Jézus név?
A Heidelbergi Káté tömör és világos választ ad arra, hogy miért nevezzük az
Isten Fiát Jézusnak, azaz Üdvözítőnek: „Azért,
mert ő szabadít meg bűneinktől, és mert üdvösséget másnál sem keresni nem kell,
sem találni nem lehet.” (H.K. 29.).
Mindnyájan viselünk valamilyen nevet. A régi időkben a szülök által a gyermekük
számára adott név sok mindent elárulhatott viselőjéről, jelenthette a
szülőhelyet, nemzetséget, a család származását, foglalkozását, utalhatott a
testalkatra, a külső kinézetre, vagy valamilyen jellemvonásra,
tulajdonságra. A név összeköttetést jelentett a le- és felmenőkkel,
lehetővé tette az adott személy megszólíthatóságát és beazonosítását.
A bibliai nevek különösen is „beszédes” nevek, és mindig nagy jelentőséggel
bírnak. Sok esetben egy-egy név úgy alakult ki, hogy egy teljes mondat rövidült
le egyetlen szóvá, amely az adott személy életcélját, feladatát és küldetését
határozta meg. A régi latin mondás szerint: „nomen est omen”, azaz: „A név
előjel”, „Nevében a sorsa.” „A név elárulja viselőjét.” „A név maga az
ember”. Azaz, a név beszédes (gyakran intő, figyelmeztető jel), amely
elárulja viselője fő tulajdonságát, a „neki megírt sorsot”.
A bibliai beszélő nevek sokaságából kiemelkedik Jézus neve. Ez a név valóban
különleges név, amelynek jelentése szabadító, megmentő, bajból kisegítő,
üdvözítő. Héberül: a „Jehosua” név olyan tulajdonnév, amely Isten nevét
is tartalmazza, azaz "Isten megszabadít". Így tehát bátran
mondhatjuk, hogy Jézus személyének lényege, életének tartalma és neve jelentése
teljesen azonos. Talán soha senkire nem illett rá annyira a neve, mint éppen
Jézusra, akinek neve üdvözítő név.
Jézus nevével kapcsolatban tudnunk kell azt is, hogy ez a személynév abban a korban
a zsidóság körében teljesen megszokott és igen elterjedt név volt. Sok zsidó
ember viselte ezt a nevet, így számos estben találkozunk vele a Bibliában, pl.
Józsué vagy Jósua formában. A Jézus név így az Isten Fiát hozzánk emberekhez
kapcsolja, míg a Krisztus, azaz felkent cím az Istenhez köti.
Jézust tehát méltán nevezzük így, hiszen ő, neve jelentése szerint, valóban a
mi Üdvözítőnk, azaz „bűneinkből ő szabadít meg minket az üdvösségre.” (H.K. 29.).
Jézus nem vallásalapítóként, bölcselkedő filozófusként lépett fel, hanem bűnné
lett érettünk, Isten Bárányaként elhordozta a világ bűneit. A legnagyobb jót,
az üdvösség ajándékát, a megváltást szerezte meg a számunkra. A Jézussá létel,
vagyis az üdvözítés volt az oka az ő földre jövetelének, amiért elhagyta azt a
dicsőséget, amelyben neki az Atyánál része volt. Az ő szenvedésének, halálának,
feltámadásának és megdicsőülésének alapja éppen abban van, hogy ő akar és tud
üdvözíteni.
Káténk szerint Jézus Krisztust csak az ismeri fel igazán, aki ki tudja mondani,
hogy ő a szabadító, és „üdvösséget
másnál sem keresni nem kell, sem találni nem lehet.” (H.K. 29.). Csak
Jézus volt képes üdvösséget szerezni, az ember, sem semmilyen más teremtmény
nem képes erre. Péter ezt vallotta meg Jézus kérdésére válaszolva: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.”
(Mt 16:16). Majd a pünkösdi események után a zsidó nagytanács előtt
megállva: „És nincsen üdvösség senki
másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által
üdvözülhetnénk.” (ApCsel 4:12).
A kérdés: „Kinek mondják az emberek
az Emberfiát?” (Mt 16:13) minden korszakban válaszút elé állítja az
embert. A tanítványok sokféle véleményt elmondtak, idézve az akkori
közhangulatot: „Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások
Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának.” (Mt 16:14).
Hiszen a tanítványok maguk sem voltak mindig bizonyosak a válaszban,
amikor a Mesterük lecsendesíti a háborgó tengert, démonokat űz ki, hatalommal
prédikál és gyógyít, ők maguk is újra és úja megkérdik: „Kicsoda ez?” (Mt 21:10).
Erre a kérdésre ma is különféle válaszokat ad a világ. Lássunk ezek közül
néhány jellegzetes választ:
Martin Buber, zsidó teológus számára Jézus a tökéletes "minta
zsidó", aki betöltötte a törvényt.
Karl Jaspers a filozófus Jézus alakjában a tisztító hatású embert látta
meg, aki előtt feltárulnak a takargatott dolgok is, és aki leplezetlenül
vizsgál mindenkit, akinek kisugárzása nem tűrhette el a szellemi mocskot.
Albert Camus Nobel-díjas francia író a lázadó embert értékeli nagyra a
kereszten levő Jézusban, mert ott kimondta ezt a mondatot: "én Istenem, én
Istenem miért hagytál el engemet".
Ernst Bloch, a reménység filozófiájának megalkotója Jézusban a
tűzzel-vassal harcoló forradalmárt látja.
Arthur Miller amerikai író az első hippit látta Jézusban, mert az volt
az otthona, ahol éppen volt: „A rókáknak volt barlangjuk, az égi
madaraknak fészkük, de az Emberfiának nem volt hová lehajtania a fejét.”
Egyfajta válasz a „Jézus Krisztus
szupersztár” rockopera címe is, amely Jézusban a sztárok sztárját
látja.
Lehetne még tovább sorolni a különböző véleményeket Jézussal kapcsolatosan, de
ezek mindig valahogy torzképet mutatnak nekünk. A hiba mindegyikben az,
hogy nem az egészből indulnak ki, hanem a felnagyított részigazságok
eltorzítják az eredeti képet. A keresztyén embert azonban ezek a válaszok nem
elégítik ki, mi nem elégedhetünk meg egy nekünk szimpatikus jézusi vonás
kiemelésével, hanem az Isten Üdvözítő Fia hitvallási tétel teljes egészét kell
látnunk.
·
Mit jelent a Krisztus név?
Arra a kérdésre válaszolva, hogy mit jelent a Krisztus név, Káténk szövegét
idézzük ismét. „Azért, mert őt az
Atya rendelte, és Szentlelkével felkente a mi legfőbb prófétánkká és
tanítónkká, aki kijelentette Isten titkos végzését és akaratát a mi
váltságunkról; egyetlen főpapunkká, aki testének egyetlen áldozatával minket
megváltott, és az Atya színe előtt szüntelenül könyörög értünk; továbbá
örökkévaló királyunkká, aki minket igéjével és Szentlelkével kormányoz, és a
megszerzett üdvösségben oltalmaz és megtart.” (H.K. 31.)
A Krisztus név tehát az ő tisztségneve, annyit tesz, hogy felkent. Izraelben a
prófétákat, főpapokat és királyokat kenték fel. Jézust az Atya kente fel a
Szentlélekkel főprófétákká, egyetlen főpapunkká és örökkévaló királyunkká.
Krisztus hármas tisztéről való tanítás arra vállalkozik, hogy átfogóan mutassa
be Isten Jézus Krisztusban való megváltó cselekedetét.
A Krisztus-küldetés, a messiási feladat az egy igaz Isten titkos
végzéséig és akaratáig megy vissza. Isten "örökkévaló tanácsával"
nemcsak a világ teremtéséről és fenntartásról döntött, hanem már akkor
rendelkezett az ember üdvösségéről is, melynek véghezvitelére az Atya rendelte
és Szentlélekkel „elkente” Jézus Krisztust.
Az ószövetségben a prófétai, a főpapi és a királyi tisztség volt az
a három funkció, amelybe úgy iktatták be a kiválasztott személyt, hogy
olajjal felkenték. Ez volt a felhatalmazás látható jele, amelynek alapján
valakit beiktattak szolgálatába. De mindaz, amit Isten az Ószövetségben a
prófétai, főpapi, a királyi tisztég által kiábrázolt az Jézus Krisztusban
teljesedik be.
Krisztus a mi legfőbb prófétánk és tanítónk, hiszen míg a próféták csak egy
részét ismerhették meg az Isten kijelentésének, addig Jézus maga volt a teljes
Ige, Isten üzenete, aki ismerte Isten titkait, aki tejhatalommal beszélt, és
gyógyított, csodákat tett. Benne Isten tökéletesen kijelentette akaratát.
Jézus Krisztus egyben a mi egyetlen főpapunk is. Ő volt a törvény tényleges és
tökéletes betöltője, aki feláldozta magát Istennek és Isten előtt értünk,
közbenjár, a helyünkre állt. Míg az ószövetségi papok újra és újra Isten elé
járulva állatokat áldoztak fel, addig Jézus egy személyben az áldozó és az
áldozat is, mindezt pedig úgy teszi, hogy az ő áldozata nem szorul ismétlésre,
mert egyszeri és tökéletes.
Végül pedig Jézus Krisztus a mi örökkévaló királyunk. Ő valóban a királyok
királya, aki nemcsak arra képes, hogy a dávidi birodalmat helyreállítsa, hanem
az Ő királysága az Isten országa, amit csak a mindenséggel lehet mérni. Neki
adatott minden hatalom mennyen és földön, uralmának nincs térbeli és nincs
időbeli határa, mert ő az idő kezdetétől annak végéig kezében tartja a világ
kormányát.
Krisztus hármas tisztét nem lehet egymástól elválasztani és szétbontatni, mert
az mindig félreértésekhez vezethet.
A racionalizmus korában a prófétai tiszt hangsúlyozása került túlsúlyba. Azt
hirdették, hogy Jézus elsősorban az emberi értelmet szólítja meg. Ezért azokat
a tanítói beszédeket, bölcs mondásokat emelték ki a Bibliából, amelyek Jézus
tantói szolgálatához tartoznak. Jézus így egy bölcs rabbiként jelenik meg, aki
mindent megmond, és ehhez lehet igazítani a mi életünket.
A pietizmus, vagyis a nagy ébredési mozgalmak időszakában viszont Jézus főpapi
tisztét hangsúlyozták túl. Az igehirdetések fő témája Jézus áldozata volt,
amelyben ő vérét adta értünk. Ez a kegyesség csak Jézus haláláig lát el, csak a
bűnösséget hangsúlyozza, de nem jut el a feltámadásig.
A harmadik korszak a vallásos szocializmus ideje, amely Svájcból indult a XX.
század elején. Az egyház szociális érzékenységére tették a hangsúlyt és
igyekeztek kiépíteni az egyház szociális szolgálatát a társadalomban. Arra
alapozták tanításukat, hogy Jézus Krisztus országában nem szabad, hogy olyan
óriási ellentét legyen ember és ember között, mint ami itt a földi világban
van. A vallásos szocializmus Jézus Krisztus királyi tisztét hangsúlyozta túl,
és Krisztus királyságát akarta megvalósítani itt a földön emberi erővel.
Mára bebizonyosodott, hogy milyen nagyot lehet tévedni, ha nem a teljes
Krisztus képet látjuk, hanem csak egy részt az egészből. Jézus Krisztus nem
csupán bölcs tanító, világjavító rabbi, morálprédikátor, nem vallásalapító, nem
csupán szép életeszmény, Ő valóban a világ megváltója, Üdvözítő, ahogy ezt a
Krisztus név világosan kifejezi.
·
Mit jelent a „mi
Urunk” kifejezés?
A mi Urunk kifejezés azt jelenti, hogy Ő szabadít meg minket bűneinkből
vérével, övé az uralom életünk felett. Káténk nagyon precízen és világosan
fogalmaz: „Azért, mert saját
tulajdonává tett minket azáltal, hogy testünket-lelkünket a bűntől és az ördög
hatalmából megváltotta, mégpedig nem holmi ezüstön vagy aranyon, hanem az ő
drága vérén.” (H. K. 34.). A Krisztus nevéhez illesztett „Úr”
(Küriosz) megjelölés Jézus és a gyülekezet tagjainak kapcsolatát fogalmazza
meg. Az a rövid megállapítás, hogy „ő
a mi Urunk” emlékeztet bennünket az Újszövetség tőmondatos
hitvallására, Jézus az Úr, Jézus a Krisztus. Pál apostol a Filippi levél
Krisztus himnuszában így tesz bizonyságot: „Ezért
fel is magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki,
amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké; és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus
Úr az Atya Isten dicsőségére.” (Fil 2:9-11).
Az ószövetség népe Isten nevének kimondása helyett az Adonáj, Úr kifejezést
használta. A Küriosz szó ennek a görög megfelelője, tehát egyértelműen az
ószövetségi istennév Jézusra alkalmazásáról van szó. A Küriosz kifejezést
használták ugyan társadalmi, politikai vagy vallási értelemben is, Pál apostol
azonban ezektől világosan elhatárolja magát. „Mert ha vannak is úgynevezett istenek, akár az égben, akár a
földön, mint ahogyan sok isten és sok úr van, nekünk mégis egyetlen Istenünk az
Atya, akitől van a mindenség, mi is őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus,
aki által van a mindenség, mi is őáltala.” (1Kor 8:5-6).
Az, hogy Jézust a mi Urunknak szólíthatjuk, azt jelenti tehát, hogy az Ő
tulajdonába kerültünk át, ez pedig a bűnből és az ördög zsarnokságából való
szabadulásunkat jelenti. A Káténk Péter apostol szavait idézi, aki így vall
Krisztus Úr voltáról: „tudván, hogy
nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt
hiábavaló életmódotokból, hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen
Báránynak, Krisztusnak a vérén.” (1Pét 1:18-19).
·
Mit jelent mindez a mi számunkra?
Miután beszéltünk Isten Fia neveinek jelentéséről,
arról is szót kell ejtenünk, hogy mi a jelentősége annak, hogy minket pedig
Krisztus nevéről keresztyéneknek neveznek. Káténk erre ezt a választ adja: „Azért, mert hit által Krisztusnak
tagja, és így az ő felkenetésében is részes vagyok, azért, hogy nevéről vallást
tegyek, magamat élő hálaáldozatul neki átadjam, és hogy ebben az életben a bűn
és az ördög ellen szabad lelkiismerettel harcoljak, ez élet után pedig vele
együtt minden teremtmény fölött örökké uralkodjam.” (H.K. 32.).
Amennyiben tehát Jézusról valljuk, hogy Ő a tökéletes Üdvözítő, aki
főprófétánk, főpapunk és királyunk, és ráadásul mi az ő nevét viseljük, akkor
mindez kötelez is minket. A keresztyén olyan ember, aki Krisztussal él, „az ő felkenetésének részese”, vagyis élete meg kell, hogy
feleljen Jézus Krisztus életének. Krisztus hármas tisztében részesülve a
keresztyén embernek követnie kell Jézust a papi, a prófétai és a királyi tiszt
betöltésében. Ámen.
Felhasznált irodalom: "Hisszük
és valljuk" Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai
Református Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi Káté
Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése