Fogantatott és
született
„Ezért
maga az ÚR fog nektek jelt adni: Íme egy fiatal nő teherben van, és fiút fog
szülni, és Immánuélnak nevezik el.”
Ézs 7:14
A "Hisszük és valljuk" címmel kezdett sorozatunkban az Apostoli
Hitvallás második részére térünk rá, amely Jézus Krisztusról szól. Ma a Jézus
Krisztusról szóló rész második mondatával foglalkozunk, amely így hangzik: "fogantatott
Szentlélektől, született Szűz Máriától". Ma először is azt vizsgáljuk mg,
hogyan készítette elő Isten a Megváltó eljövetelét az Ószövetségben és a
világtörténelem alakításában. Majd pedig arra a kérdésre keressük a választ,
hogy miért volt szüksége a testet öltésre, miért kellett Jézusnak emberré
lennie és mi a jelentősége ennek a mi számunkra?
·
Hogyan
készítette elő Isten a Megváltó eljövetelét
Isten a Megváltó eljövetelét kétféle módon is előkészítette. Egyrészt az
ószövetségi próféták kijelentései által, másrészt pedig a világtörténelem
alakításában.
Már a Szentírás legelején, közvetlen az ember bűnesete után elhangzik az első
ígérete Istennek a Megváltó eljövetelére. Ez az úgynevezett
"ősevangélium", amely Istennek a kígyóhoz intézett beszédébe van
beleépítve: „Ellenségeskedést támasztok közted és az asszony közt, a te utódod és
az ő utódja közt: ő a fejedet tapossa, te meg a sarkát mardosod.” (1Móz
3:15). Majd Izrael népével ősatyja, Jákob öregkori búcsúbeszédében hangzik el
ismét egy ígéret: „Nem távozik Júdából a jogar, sem a kormánypálca térdei közül, míg eljő
Siló, akinek engednek a népek.” (1Móz 49:10).
Egy másik különös helyen és különös történetben, a szamara által megintett
Bálám próféta jövendöl így: „Látom őt, de nem most, szemlélem, de nem
közel. Csillag jön fel Jákóbból, királyi pálca támad Izráelből.” (4Móz
24:17).
A Zsoltárok könyvében Jézus szenvedéseinek előképeit is megtaláljuk: „Én
Istenem, én Istenem, miért hagytál el? Távol van tőlem a segítség, pedig
jajgatva kiáltok! Szívem, mint a viasz, megolvadt bensőmben. Torkom kiszáradt,
mint a cserép, nyelvem az ínyemhez tapadt, a halál porába fektettél. Mert
kutyák vettek körül engem, gonoszok bandája kerített be, átlyukasztották
kezemet, lábamat. Megszámlálhatnám minden csontomat, ők pedig csak bámulnak, néznek
rám. Megosztoznak ruháimon, köntösömre sorsot vetnek.” (Zsolt
22:2,15-19). De Jézus megdicsőüléséről is jövendölnek a Zsoltárok: „Így
szól az ÚR az én uramhoz: Ülj a jobb kezem felől, míg ellenségeidet lábad
zsámolyává nem teszem!” (Zsolt 110:1).
Isten ószövetségi prófétái sokszor és sokféleképpen jövendöltek Jézus felöl.
Ézsaiás például így jövendölt a Megváltó születéséről: „Mert egy gyermek születik
nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni:
Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme!” (Ézs
9:5-6). Mikeás próféta azt is megjövendölte, hogy a Megváltónak Betlehemben
kell megszületnie (Mik 5:1). Zakariás jövendölt a virágvasárnapi bevonulásról
(Zak 9:9). Végül pedig szintén Ézsaiás az Úr szenvedő Szolgájáról: „Amikor
kínozták, alázatos maradt, száját sem nyitotta ki. Mint a bárány, ha vágóhídra
viszik, vagy mint a juh, mely némán tűri, hogy nyírják, ő sem nyitotta ki
száját.” (Ézs 53:7).
Isten azonban nemcsak az ősatyák és a próféták kijelentései által készítette
elő és hirdette a Megváltó eljövetelét, hanem a világtörténelem eseményeinek
irányítása által is. Isten, ugyanis aki megalkotta az eget és a földet, s aki
nem hagyta magára a teremtette világot, a világtörténelemnek is Ura. Így
csodálkozhatunk el azon, hogy milyen nagyszerűen készítette elő Isten a pogány,
hitetlen világot is Jézus Krisztus evangéliuma befogadására. Ennek számos
bizonyítékát fedezhetjük fel a történelem eseményeiben, amelyre számos példát
tudunk említeni.
Az egyik fontos tény az, hogy Jézus Krisztus születése idejére elkövetkezett az
emberiség történetében az a korszak, amikor szinte az egész emberiség
kiábrándult a bálványokból. A jeles bölcselő Epiktétosz jegyzi meg az első
század vége felé: „az isteneink alaposan
levizsgáztak, pláne mióta az örült Caligulát és Nérót is az istenek közé
magasztosítottuk.” Bizonyított tény az, hogy Jézus születése idején az
egész pogány világ áhítozott egy Szabadító után. Leghíresebb kifejeződése e vágynak
Vergilius IV. eclogájában található: „Eljön
a Szűz ismét, már jön Szaturnusz uralma, már a magasságból küld új ivadékot a
mennybolt.”
A másik tény az, hogy Jézus születése idején az akkori világnak volt egy közös
érintkezési nyelve, a görög, amelyet szinte mindenhol beszéltek. Továbbá
elkészült a Római Birodalom úthálózata, amely a legtávolabbi vidékeket is
összekötötte és bekapcsolta a nagy kereskedelmi és kulturális vérkeringésbe. A
római úthálózatot használva a Jézus Krisztusról bizonyságot tevő apostolok így
gond nélkül bejárhatták az egész világot és mindenhol hirdethették az örömhírt.
A görög nyelv segítségével pedig az apostolok mindenhol megértették magukat,
ráadásul a görög nyelven megírt evangéliumok által így lehetővé vált a bizonyságtétel
tovább adása a következő nemzedékek számára is.
A harmadik történelmi tény pedig, hogy Jézus születése idején a Szentföldről
kirajzott zsidóságnak köszönhetően az egész Római Birodalomban, de még azon túl
is, mindenhol megtalálhatók voltak a zsidók zsinagógái, amelyek a keresztyén
misszió első támaszpontjai lettek.
·
Miért kellett
Jézusnak emberré lennie?
Arra a kérdésre, hogy miért kellett Isten Fiának emberré lennie, a Biblia
világos választ ad. Az ember bűnei révén elszakadt Istentől, megsértette
szövetséges Urát, semmibe vette akaratát. Így Isten szívében nagy ellentét
feszült: Ő a tökéletes igazság és a teljes Szeretet. Ha az igazságának enged
szabad folyást, akkor a törvénysértő embert halálra és kárhozatra kell vetnie.
De hol marad akkor szeretete? Viszont, ha szemet huny a bűn felett, és
szeretetét árasztja az emberre, akkor megcsúfolva marad szentsége és igazsága.
Mi tehát akkor a megoldás, hogy Isten igazsága se csorbuljon és szeretete is
érvényesülhessen? Ki tegyen eleget Isten igazságának?
Ember nem vállalkozhat rá, mert az áteredő bűn révén Isten ítélete alatt áll.
Egyik vízbefúló képtelen kimenteni a másikat. Egyik koldus nem lehet kezes a
másik koldusért.
Esetleg egy angyal eleget tehetne? De sajnos nem, mert a bűnt az ember követte
el, ezért embernek kell azért megfizetnie.
Ezért aztán maga a Szentháromság második személye lesz emberré. Szentlélektől
fogantatik és szűztől születik, így nem tapad hozzá Ádám öröksége, az eredendő
bűn. Így egyszerre Isten fia és Ádám fia is. Élete kiábrázolja az Isten iránti
tökéletes engedelmességet, halála pedig, mint a szeplőtelen és hibátlan
bárányé, méltó engesztelő áldozat a világ bűneiért. Az óegyházi hitvallások
ezért beszélnek Krisztus kettős természetéről, ami azt jelneti, hogy Jézus egy
személyben valóságos Isten és valóságos ember.
A tévtanok mindig abból keletkeztek, ha Jézus Krisztusnak csak az egyik
természetét vették figyelembe.
Így az ókori szekták egy része pl. azt tanította, hogy Jézus ugyan valóságos
Isten, de ember volta, csak látszat és káprázat volt. A doketisták például azt
tanították, hogy Isten Fia Mária testén keresztül jött a világba, de valójában
csak látszólag vett fel emberi testet. Ezért is nevezték ezt az irányzatot így
doketisták, a dokeo, látni, látszani szóból. Erre a tévtanra válaszol az
Apostoli Hitvallás, amikor a „fogantatott Szentlélektől” kijelentéshez hozzáteszi: „Született
szűz Máriától.” Vagyis ugyanúgy jött a világra, mint mi, sírt, evett,
elfáradt, aludt, mindez az ő életének valóságos emberi voltát bizonyítja.
Mások azonban abba a végletbe estek, hogy Jézus istenségét kezdték el tagadni,
s így csak egy embert, vagy egy angyalt láttak benne. Az ebioniták
szerint például Jézus nem volt öröktől fogva Isten Fia, csupán József és Mária
gyermeke, aki csak a megkeresztelésekor reá szálló Szentlélek által kapott
isteni erőt a messiási faladat elvégzésére. Ezzel Krisztus emberi természetére
tették a hangsúlyt és elvitatták tőle az isteni természetet.
A teljes keresztyén hitvallás azonban azt hangsúlyozza, hogy Jézus Krisztus
Isten és ember egy személyben. Jézus nem félig Isten félig ember, mint a görög
mitológia alakjai, Ő Istennel teljesen egyenlő, de ugyanakkor Ő a tökéletes
ember is.
Az evangélisták által leírt karácsonyi történet is ezt a kettősséget fejezi ki.
Jézus születésénél egyszerre látjuk az Isteni dicsőséget, a tündöklő fényt, az
angyalsereg megjelenését, a mennyei híradást, és ugyanakkor a fáradtan
vánszorgó szentcsaládot, az elutasítást, az istálló szerénységét, a jászol
szalmáját. De a kettő együtt hirdeti: Jézus Krisztus valóságos Isten és
valóságos ember.
A hittanos gyerekek számára egy kis történet szemlélteti, hogy miért kellett
Istennek emberré lennie. A történet szerint egyszer egy kisfiú a házuk
kertjében észrevette, hogy a rigófészekből az egyik kisrigó kiesett. A fiú,
mivel tudta, hogy milyen érték az énekesmadár ezért megpróbálta visszatenni a
kiesett fiókát a fészekbe. Azonban döbbenten tapasztalta, hogy miközben ő a
fiókát teszi vissza a fészekbe, az anyarigó megijedt tőle és rémülten elrepült.
Később a fiú elpanaszolta az édesanyjának, hogy milyen hálátlan volt az
anyarigó. Az édesanya ekkor elmagyarázta a fiúnak, hogy az anyagrigó nagyon
megijedt tőle, és azért repült el. Ahhoz, hogy megértse, milyen szándékkal
közeledsz a fészek felé, neked is rigóvá kellett volna változnod.
Nos, ami az embereknél lehetetlen, az lehetséges az Istennél. Karácsonykor
azért lett Isten emberré, hogy mi meg ne rémüljünk az ő szentségétől,
dicsősségétől, lényének hatalmától. Isten így adta értésünkre, hogy
szeret bennünket, nem mondott le erről a világról, nem akarja a bűnös ember
halálát, hanem hogy megtérjen és élete legyen. Nála készen van a bocsánat, Ő
nem elpusztítani jön minket, hanem hogy felemeljen és visszavezessen minket a
"fészekbe" vagyis az Atyai házba, ahonnan saját engedetlenségünk
következtében kiestünk.
Mi a testet öltés jelentősége a mi
számunkra?
A Szentlélektől való fogantatás tana a hitetlen világ számára elfogadhatatlan
és érthetetlen, ezért mindig is a keresztyénség botrányköveként tekintettek rá.
Azonban Jézus Krisztusnak a Szentlélektől való fogantatása és Máriától való
születésének tanítása szinte kezdettől fogva része volt a keresztyén egyház
igehirdetésének. Krisztus istensége és csodás születése egybetartoznak, egymást
feltételezik. Aki tagadja az egyiket, az kétségbe vonja a másikat is. Isten a
megromlott emberi természettel szemben új emberi természetet állított be a
világba. A megromlott emberi természet folytatólagosságát meg kellett törnie
Istennek. A különleges fogantatás hite azt fejezi ki, hogy Isten Krisztus
megtestesülésével megszakította a bűn láncolatát. Pál apostol ezt az új embert,
vagyis Krisztust nevezi a második Ádámnak. Jézus Krisztus kezdete kívül van az
emberi és a természeti kezdeményezésen. Sokak számára ez botránkozás, amit nem
tudnak elfogadni, ahogy a feltámadás tényét sem. A csoda, a Szentlélek munkája,
amely Isten erejéről beszél, amely nincs „természetes” és emberi eszközökhöz
kötve.
Káténk felteszi azt kérdést, hogy mit használ nekünk Krisztus szent fogantatása
és születése. S a választ így adja meg: „Azt, hogy ő közbenjárónk, aki
ártatlanságával és tökéletes szentségével Isten előtt elfedezi bűneimet,
melyekben fogantattam.” (H. K. 36.). A Káté nem kalandozik el a
részletekben, nem akarja megfejteni vagy magyarázni a titokzatos isteni-emberi
személyt, és nem is akar ún. "titokgazdákká" avatni minket, hanem azt
mutatja meg, hogy mi a testté létel jelentősége a mi számunkra. A Káté szövege
szembe állítja a két fogantatást, a miénket és a Jézusét. Mert míg mi
mindnyájan, bűnben fogantatva, már létezésünk kezdetén behozhatatlan hátránnyal
indulunk, addig Jézus áratlanságban és tökéletes szentségben jön a világra, s
így lehet ő a mi közbenjárónk. A sokak számára oly érthetetlennek és
felfoghatatlannak tűnő fogantatás és születés a legnagyobb dologgal ajándékoz
meg minket: "Isten előtt elfedezi bűneimet, melyekben fogantattam."
Jézus Krisztus szentsége születése (parthenogeneszisz) tehát nem mítosz, hanem
üdvtörténeti tény, melynek haszna a hit számára az eredendő bűn folytonossági
vonalának megtörésében és megszüntetésében konkretizálódik. Jézus Krisztus így
valóban új kezdetet adott az emberiség számára.
A Krisztusban való hitünk így valóban azt jelenti, hogy ő a kezdettől a
befejezésig mindent elvégzett értünk. Az ő szeretete behálózza egész létezésünket
és a Szentlélek által mi is megújulhatunk. Az áteredő bűn átkától
megszabadulva, Krisztus által bűneink elfedeztetnek, s így reménységben
élhetjük az életünket.
A testet öltés csodája, Jézus Krisztus személye végső soron titok marad a számukra,
de ugyanakkor mégis mindnyájan "haszonélvezői" lehetünk, ahogy ezt
szép karácsonyi énekünkben Gerhard Pál megfogalmazta: „Csak nézlek boldog szívvel, és
nem győzlek nézni téged, :/: Szóm és erőm mind oly kevés, hogy elmondhassa
néked: Bár felfoghatna tégedet Az emberszív és ismeret, Hogy megfejthesse
titkod!” (RÉ 329:4) Ámen.
Felhasznált irodalom:
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai Református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi
Káté Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése