6.
A bűneset
Miért
van nyomorúság a világban? Hajlandók vagyunk Istent okolni minden bajért (Az
asszony, akit mellém adtál, ő adott nekem a fáról... 1Mózes 3,12), vagy a bűnt
másként elhárítani magunkról (A kígyó ámított el engem. 1Mózes 3,13). Isten
azonban az embert jónak, a saját képére és hasonlatosságára teremtette. Ez azt
jelenti, hogy megismerhette Istent, és képes volt rá, hogy szentül éljen, tökéletes
engedelmességben Isten iránt.
A
bűneset után az ember nem Isten képmása többé. Ádám és Éva hallgatott a
Sátánra, és megszegte Isten próbára tevő parancsát. Ennek az eredménye az, hogy
az ember elszakadt Istentől. A büntetés nem maradt el. S azt az ember nagyon
megérdemelte. Isten kétféle büntetéssel büntet, időlegessel és örökké tartóval.
A
legsúlyosabb büntetés az örök halál; az „Istentől-elhagyatva-lenni” állapota, a
pokol. Hogy milyen súlyos ez a büntetés, azt a Golgotán látjuk, ahol Krisztus elhagyottan
függ a kereszten és így kiált: „Én Istenem, én Istenem! Miért hagytál el
engem?” Ádám és Éva Paradicsomban elkövetett bűne átszáll mindnyájunkra. Ádám
az egész emberiséget képviselte. Ezt a bűnt nevezzük eredendő bűnnek.
A
bűn miatt megromlott akaratunk. Nincs többé szabad akaratunk, mint ahogy a
humanizmus állítja. Különösen Luther Márton cáfolta tanításukat, és azt
állította, hogy akaratunk a rosszhoz van kötve és nem tudunk saját magunktól
jót tenni. Évszázadokon keresztül tagadták a teológusok az eredendő bűn tanát.
Többek közt Pelágius angol szerzetes, aki azt tanította, hogy Ádám csak rossz
példát adott, és az embernek születésekor nincs bűne.
Mivel
az eredendő bűnt örökölve az ember „halott a vétkei és bűnei miatt”, csak
újjászületés által juthat új életre. Mi az újjászületés? A Szentlélek munkája a
szívünkben, mely által hiszünk Jézus Krisztusban és újra engedelmeskedünk
Istennek.
Újjászületés
·
Új szívre van szükségem. „Tiszta szívet
teremts bennem, óh Isten” . Zsolt 51,12: „Ha valaki újonnan nem születik, nem
láthatja az Isten országát” . Jn 3,3
·
Újjászületés: 1. újonnan születni, 2.
felülró'l születni.
·
A szél arra fúj, amerre akar; hallod a
zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a
Lélektől született. (Jn 3,8).
A
megtérés
Ádám
bűnesete miatt minden ember romlott természettel születik, aminek következménye
a bűnös életmód. A bűn gyökere az engedetlenség, az Isten Igéjétől és
törvényétől való elfordulás. Isten jósága mellett a Biblia nyilvánvalóvá teszi
az emberi gonoszság és romlottság hatalmát is, ami alól az ember képtelen saját
erejéből kiszabadulni. Ez a kilátástalan helyzet Isten természetfölötti
beavatkozását tette szükségessé. A Szentlélek által megelevenített Ige teszi
képessé a bűnös embert arra, hogy romlott életmódjával szakítson, és az Úr
akarata szerint éljen. Ez az átfordulás jelenti a megtérést.
A
megtérés mozzanatai:
·
A bűnbánat, amely belső akarati döntésre
épül, és Isten szerinti megszomorodás a bűn miatt, a megalázkodás Isten előtt,
amelyben a megtérő elismeri bűnösségét,
·
Jézus Krisztus engesztelő áldoztának
személyes elfogadása és az Ő segítségül hívása, a bűnök őszinte, töredelmes
szívű megvallása, elszakadás a bűnös cselekedetektől és életmódtól, ezek elhagyása,
és odaszánás Jézus Krisztus követésére.
· A megtérés gyümölcse a megigazulás, ami azt jelenti, hogy Isten Jézus Krisztus igazságát a megtértnek tulajdonítja, aki felszabadul a végső kárhoztató ítélet, a bűn és a bűntudat érzése alól, és hiszi, hogy Jézus Krisztus által örök életet nyert.
Bibliatanulmány:
Zsolt 51,1-13
Dávid vétkezett Betsábéval. Nátán próféta eljön hozzá és megfeddi őt. Dávid
megbánja
bűnét.
1.
Mi az, hogy éneklőmester? (1. v.)
2. Isten melyik parancsa ellen vétkezett Dávid Betsabéval?
3. Mit jelent: „az én vétkem szüntelen előttem forog” (5. v.)?
4. Miért mondja Dávid: „Egyedül te ellened vétkeztem” (6. v.)? Nem vétkezett
emberek ellen? Kik ellen?
5. Melyik versben vallja meg Dávid eredendő bűnét?
6. Mi az izsóp? (9. v.)
7. A 13. versben Dávid azt mondja: „És a te szent lelkedet ne vedd el tőlem” .
Dávidé volt-e a Szentlélek és Isten gyermeke volt-e, amikor vétkezett?
Olvasd
el:1Móz 3; Zsolt 51; Mk 12,28-44; Lk
15,11-32; Jn 3; Róm 3,9-20; Róm 5.
Kérdések:
1.
Mit jelent, hogy Ádám és Éva Isten képére teremtettek? (1 Móz 1,26)
2. Milyen két fa állt az Édenkert közepén? (1 Móz 2,9-17).
3. Mi Isten próbára tevő parancsa? (1 Móz 2,16-17)? Mi a büntetése e parancs
áthágásának?
4. Mi az eredendő bűn? Mit mond róla Pál a Róma 5,12-ben? Kik tagadják ezt a
tant?
5. Hogyan mentegetőzik Ádám? És Éva? (1 Móz 3,8-13).
6. Sorold fel a bűneset néhány következményét!
7. Minden betegség büntetés? (Jn 5,14; Jn 9,3).
8. Milyen büntetés sújtotta az első világot? (1 Móz 6,6-8).
9. Milyen tíz csapás sújtotta Egyiptomot?
10. Mi az újjászületés? Mit mondott arról Jézus? (Jn 3,1-6).
11. Sorolj fel néhány bűnbánati zsoltárt.
12. Sorolj fel néhány időleges büntetést. Mi az örök büntetés?
13. Mit tanít a római katolikus egyház az ember bűnösségéről?
14. Mit a humanizmus?
15. Mit tanít a Biblia az ördögről?
16. Mit szólsz ehhez a mondáshoz: Nem tehetek arról, hogy bűnös vagyok, mert
annak születtem?
17. Tudod-e, hogy újjászülettél-e? Ha igen, hogyan?
Idézetek
Luther
asztali beszélgetéseiből:
Luther egyszer azt mondta Dr. Jónásnak, amikor a borbély a haját és szakállát
nyírta:
Az eredendő bűn az emberben nagyon hasonlít az ember szakállához, mely, bár ma
lenyírták, holnap mégis kinő, és ez addig tart, míg az ember él; csak akkor
fejeződik be a folyamat, ha az ember meghal. így marad meg az eredendő bűn is
életünkben, amíg a földön vagyunk, de ellene kell állnunk, és mindig újból le
kell nyírnunk.
Heidelbergi
Káté
8.
Annyira megromlottunk tehát, hogy minden jóra képtelenek, de minden gonoszságra
kaphatók vagyunk?
Igen; ha csak Isten Lelke újjá nem szül bennünket.
Jn 3,6; 5Móz 6,5; Jób 14,4; 15,16. 35; Ézs 53,6
Imádság
Arcod, amit nekem ajándékoztál, Uram,
elveszítettem, sőt tönkre tettem.
Hordozom magamtól másíthatatlanul
azt az embert, aki nélküled lettem.
Ijeszt az emberi céltalanság,
hogy minden tervem,
mindaz, mit a fejembe vettem,
csak töredék, hisz időleges.
Ahová nélküled jutnék,
félelmet ébreszt bennem,
és esdve nyújtom ki feléd kezem:
Könyörülj rajtam, Istenem!
Keresztként körvonalazódik
előttem könyörületed.
Ahogy, Krisztusom, magadra vetted
mindazt, amivel én nem bírhatok.
Köszönöm, hogy velem csodát teszel,
és engedsz lélekben újjászületnem,
hogy elveszett önmagam helyett
Te szüless meg bennem!
ÁMEN
„Ímé én vétekben fogantattam, |
Olvasmány: 1Móz 3:1-24
„A kert fáinak
gyümölcséből ehetünk, csak annak a fának a gyümölcséről, amely a kert
közepén áll, mondta Isten: Ne egyetek abból, ne is érintsétek, hogy meg ne haljatok!”
(1Móz
3:3).
A teremtéstörténet leírása után közvetlenül a
bűneset története következik a Bibliában. Amit a teológusok „bűnbeesésnek”
neveznek, az nem más, mint egy hatalmas zuhanás, egy olyan bukás, amelynek
következménye: lázadás, meztelenség, rejtőzködés és szégyen.
Ádámnak és Évának mindene megvolt az Éden
kertjében, amire csak az embernek szüksége lehet. A kísértő azonban egy
nyugtalanító gondolatot ültetett el az ember fejében: „Nem maradunk le valamiről?” A sátán ugyanis folytonosan azt
sugdosta az ember fülébe, hogy Isten féltékeny és fukar, aki bizonyos dolgokat
megtagad az embertől: „Hanem jól tudja Isten, hogy azon a napon,
amelyen esztek belőle, megnyílik a szemetek, és olyanok lesztek, mint az Isten:
tudni fogjátok, mi a jó és mi a rossz.” (1Móz 3:3). Az emberpárt pedig
egyre jobban csábítani kezdte a tiltott fa gyümölcse: „úgy látta, hogy jó volna enni
arról a fáról, hogy csábítja a szemet, és kívánatos is az a fa, mert okossá
tesz.” (1Móz 3:6). A kísértő
folyamatos hazugságaival így vezette félre az embert. A Biblia csak ennyit mond
erről a titokzatos teremtményről: „A
kígyó pedig ravaszabb volt minden vadállatnál, amelyet az ÚRisten alkotott.”
(1Móz 3:1/a).
Isten mindössze egyetlen fától tiltotta el
Ádámot és Évát: „A kert minden fájáról szabadon ehetsz, de a jó és a rossz
tudásának fájáról nem ehetsz, mert azon a napon, amelyen eszel róla, halállal
lakolsz.” (1Móz 2:17). A valódi kérdés itt igazából az volt, hogy ki
határozza meg a szabályokat, az ember vagy Isten? Ádám és Éva rossz döntése
örökre megváltoztatta a világot. A Biblia alapjaiban cáfolja az emberiség
történelméről alkotott közkeletű feltételezéseket. A Szentírás bizonyságtétele
szerint a világ és az emberiség nem a fokozatos és egyre jobb állapot felé
tartó fejlődés útján halad, hanem éppen ellenkezőleg, már réges-régen zátonyra
futottunk saját büszkeségünk szikláin. Bár Isten jónak teremtett mindent, az
ember már a kezdetekkor engedetlenné vált Istennel szemben, és mi azóta is
ennek a következményeitől szenvedünk.
A Biblia első fejezetei segítenek annak
megértésében, hogy a világ miként lehet egyszerre hihetetlenül gyönyörű és
csodálatos, ugyanakkor mérhetetlenül tragikus és szomorú. Gyönyörű, mert Isten
teremtette, ugyanakkor, szomorú és tragikus, mert a ránk bízott küldetésben
kudarcot vallottunk, így minden elromlott. A világot érintő hatalmas változások
azért következtek be, mert a teremtmények a maguk útját választották a
teremtőnek való engedelmesség helyett, ezért elhatalmasodott a szenvedés, a
munka gyötrelmesé vált és megismertük a halált. Ami addig tökéletes volt, az
örökre elromlott. Minden háború, erőszak, minden tönkrement kapcsolat, minden
gyász és szomorúság erre az édenkerti eseményre vezethető vissza.
1.
Lázadás Isten
országában
A bűneset története úgy jelenik meg előttünk,
mint az emberiség nagy drámája. Minden dráma egyik legfontosabb eleme a
konfliktus, amikor valami félresiklik, és azt helyre kell hozni. A kezdet jó
volt, de aztán katasztrófa történt. Elszakadtunk Istentől és egy zűrzavar
kellős közepén találtuk magunkat. A Biblia a bűn megjelenését egy az egész
világra kiterjedő konfliktusként mutatja be. Ez a csapás röviddel az után tört
rá a teremtett világra, hogy Isten megformálta azt. A bűn megjelenése
gonoszsággal fertőzött meg mindent.
A bűnbeesés története nemcsak egy mítosz vagy
legenda. Egy olyan történetet ad elénk itt a Biblia, ami valóban megtörtént. A
részletek tartalmazhatnak ugyan mitikus, szimbolikus elemeket, mint pl. beszélő
kígyó vagy az élet fája, de ettől még az üzenet valós és igaz. A Biblia célja
itt a bűn rejtélyes megjelenésének elbeszélése. A bűn az első emberpár Isten
elleni lázadásából ered. Az ember megkísértetett, elbukott és ez katasztrofális
következményekkel járt az egész teremtett világra nézve.
A Biblia hangsúlyozza, hogy Isten jónak
teremtette az embert és egy olyan kertbe helyezte el, amelyben minden a
rendelkezésére állt. Az Éden egy olyan hely volt, ahol maga Isten is szívesen
elidőzött, együtt sétált Ádámmal és Évával. Az ember Istennel járt, ott voltak
egymás számára, és a kert mindent biztosított, amire csak szükségük volt.
Mindnyájan arra vágyunk, hogy a mi életünk is ilyen legyen. Ez azonban ma
lehetetlen. Miért? A Biblia erre ad itt választ.
Először is megtudjuk, hogy az emberi léthez
hozzátartozik a választás szabadsága. Ádám és Éva teljes döntésszabadságot kap
Istentől. Ez azt jelenti, hogy szabadok a szeretetre, de dönthetnek másképpen
is. A választás szabadsága, amivel Isten megajándékozta az embert, azt is
jelenti, hogy van kísértés is. Hogy a kísértés megtapasztalása valójában mit is
jelent, arra a választ a rejtélyes jó és rossz tudásának fája adja meg: „Sarjasztott
az ÚRisten a földből mindenféle fát, szemre kívánatosat és eledelre jót; az
élet fáját is a kert közepén, meg a jó és a rossz tudásának fáját.”
(1Móz 2:9).
Amikor a kígyó megkísérti az emberpárt, akkor
pontosan arra akarja rávenni őket, hogy egyenek erről a fáról, ellenszegülve
annak, amit Isten kért tőlük. Mit jelent ez? A kísértés tehát nem más, mint a független
létezés, amely nem az Isten rendje, hanem a saját maga szabta törvények szerint
akar élni. Ádám és Éva engedelmeskedhet Istennek, vagy ellenszegülhet neki. Ha
engedelmeskednek neki, akkor élvezhetik az életet, Isten áldásának minden
gazdagságát, ha viszont függetlenítik magukat Istentől, ha a saját útjukat
választják, akkor megtapasztalják a halált. Ádám és Éva megélheti szabadságát
Isten uralma alatt, az ő életszabályai szerint. A kísértés lényege, hogy ne
Isten, hanem a saját törvényeik szerint éljenek. Az autonómia azt jelenti, hogy
önmagát választja az ember kiindulópontnak, hogy eldöntse, mi a jó és mi a
rossz, ahelyett, hogy Isten szavára hagyatkozna.
A kígyó nem tesz mást, mint kétségbe vonja
Isten Ádámhoz és Évához intézett szavait és megkérdőjelezi Isten jóságát. Azt
sugallja, hogy Isten tart attól, hogy az ember vele egyenlővé válhat, ezért
tiltja meg azt, hogy egyenek a fa gyümölcséből. A kísértő viszont azt állítja,
hogy ha esznek belőle, olyanok lesznek, mint Isten. Ezeknek a gondolatoknak a
fényében a nő és a férfi már másként értelmezi Isten szavát, ezért szakítanak a
gyümölcsből, fellázadva Isten ellen.
2.
A lázadás
következményei
Ha felületesen olvassuk a szöveget, úgy
tűnhet, hogy a kígyó igazat mondott, hiszen Ádám és Éva bár ettek a tiltott fa
gyümölcséből, mégsem haltak meg. Ha azonban egy kicsit mélyebben elgondolkozunk
az itt leírtakon, észrevesszük, hogy a halál mégiscsak megjelent, igaz, hogy
pusztító hatalma nem azonnal, hanem csak fokozatosan lepleződik le. Tehát, mi
is a Biblia szerint a halál? Ádám és Éva fizikai élete valóban nem ért véget
abban a pillanatban, ahogy megkóstolták a gyümölcsöt. Ez a gyümölcs, nem egy
mesebeli „mérgezett alma”. Azonban valami mégis megváltozott, valami bennük és
közöttük igenis meghalt. Saját maguk észlelésében és egymással való
kapcsolatukban azonnali és döntő változás állt be. Ádám és Éva régi, bűneset
előtti élete meghalt.
Az ember eredeti, romlatlan tökéletes és
tiszta természete végleg elveszett: „Ekkor megnyílt mindkettőjük szeme, és észrevették,
hogy meztelenek… az ember és a felesége elrejtőzött az ÚRisten elől a kert fái
között.” (1Móz 3:7-8). Valójában azok a dolgok, amikről itt olvasunk
mind-mind a halál jelei. Ádám és Éva teljesen összezavarodnak, megjelenik
szívükben a félelem, megpróbálják sietve elrejteni meztelenségüket. Az ember
ekkor érez először szégyent, megromlik az egymással való kapcsolatuk, és ami
még ennél is rosszabb, megszakad a kapcsolatuk az Úristennel, aki elől félve és
szégyenkezve bújnak el a kert fái közé.
Amikor pedig Isten szembesíti az embert
tettének következményeivel, még nyilvánvalóbbá lesz a halál jelenléte. Isten
ítélete így szólt az asszonyhoz: „Igen megnövelem terhességed fájdalmát,
fájdalommal szülöd gyermeked. Vágyakozni fogsz férjed után, ő pedig uralkodni
fog rajtad.” A férfinak pedig ezt mondta: „legyen a föld átkozott miattad,
fáradsággal élj belőle egész életedben! Tövist és bogáncsot hajtson neked,
és a mező növényét egyed! Arcod verejtékével egyed a kenyeret, míg
visszatérsz a földbe, mert abból vétettél! Bizony por vagy, és vissza fogsz
térni a porba!” (1Móz 3:17-19). A halál jele már az is, hogy az emberi
élet szenvedéssel lesz teljes, ezt ábrázolja ki a gyerekszülés fájdalma, a föld
átkozottá válása, a tövis és bogáncs, a természeti csapások és betegségek, a
munka keserves és örömtelen volta. Mindennek a vége pedig a „porba való visszatérés” vagyis a halál lesz. Isten ítéletének
betetőzése pedig az, hogy Ádám és Éva az Édenkertből is kiűzetik, és Isten
elzárja előlük az élet fájához vezető utat.
A történet mondanivalója rendkívül gazdag és
elgondolkodtató. A bűnbeeséssel
kapcsolatban sok minden rejtély marad előttünk, mert nincs minden kérdésünkre
válasz, másrészt rávilágít a bűn alapvető természetére. A bűn nem más, mint
lázadás Isten ellen, az ember autonómiakeresése, vágya az Istentől való
elkülönülésre. A bűn következményei viszont egészen tisztán megjelennek
előttünk.
A Biblia első két fejezete elmondja, hogy mi
emberek arra lettünk teremtve, hogy kapcsolatban legyünk egymással, de a bűn
elidegenített egymástól. Mindenekfölött az ember arra teremtetett, hogy élvezze
a kapcsolatot Istennel, de Ádám és Éva engedetlensége azzal a következménnyel
járt, hogy menekülniük kellett Isten elől, félve és szégyenkezve rejtőzködtek
előle. A férfi és a nő egymást hibáztatja és igyekeznek eltakarni
meztelenségüket. Tetteik arra utalnak, hogy a bűn összezavarta önmaguk
észlelését és kapcsolataikat is. Isten ítélete azt tükrözi, hogy, hogy életük
mind társas, mind pedig a munkával kapcsolatos dimenziója megváltozik,
eltorzul. Habár a férfi és a nő fizikai értelemben nem haltak meg azonnal, a
halál pusztítása folyamatosan jelen van az életükben. A Biblia már itt az
elején egyértelművé teszi, hogy a halál sokkal többet jelent a fizikai élet
végénél. A halál a kapcsolatok eltorzulását jelenti általában, közelebbről
pedig annak az egy kapcsolatnak a végét, amellyel Istenhez kötődött az ember.
3.
Az
ősevangélium
Ha csak a bűnről és annak következményeiről
szólna a bibliai beszámoló, akkor nagyon rövid szomorú lenne a világ története.
De Isten nem adta fel céljait a teremtett világával és az emberrel kapcsoltban.
Ez jól látható még a bűn megjelenésének tragikus történetében is. Jóllehet Ádám
és Éva menekülnek előle, de Isten könyörületes, kezdeményez és megkeresi őket.
Ítéletet hirdet és megátkozza a kígyót, de amikor ellenségeskedést ígér a kígyó
és az asszony között, akkor az ember számára egyben örömhírt is közöl: „Ellenségeskedést
támasztok közted és az asszony között, a te utódod és az ő utódja között: ő a
fejedet tapossa, te pedig a sarkát mardosod.” (1Móz 3:15). Itt hangzik
el a Bibliában először az evangélium, annak ígérete, hogy Isten Szabadítót
küld, aki az asszony utóda lesz és legyőzi a sátánt. Isten tudomásul veszi ugyan
azt a fájdalmas tényt, hogy az ember elfordult tőle, elhagyta az igazság és a
szeretet útját, de nem nyugszik bele ebbe a helyzetbe, hanem mindent megtesz az
ember megmentése érdekében. Először is Lelkével küzd érte, az ember belső
világában, ahol „ellenségeskedést szerez”
a bűnnel szemben.
Az első ígéret tehát az, hogy Isten nem
hagyja, hogy a teremtménye belenyugodjék a bűnbe. A lelkiismeret, de a
gondolkodás segítségével is azon lesz, hogy az ember megoldást keressen.
Az ősevangélium második ígérete arról szól,
hogy a bűn elleni folytonos harc egy valakiben tökéletességre fog jutni. „Asszony magva”, azaz ugyanolyan földi
édesanyától megszületendő ember lesz, aki majd a „a kígyó fejére tapos”, vagyis úgy győzi le a bűnt, hogy ő maga sohasem
enged neki, bűn nélküli ember lesz. Ez a titokzatos prófécia majd Jézusban
teljesedik be. Ő élt tökéletesen bűntelen életet azáltal, hogy isteni természetével
és hitével sosem engedte érvényre jutni a megromlott emberi természetet.
Jézusban teljesült be az ősevangélium
harmadik ígérete is, amely arról szól, hogy a kígyó „fejére taposva” az életét
sem sajnálja odaadni az emberért, hogy megszabadítsa őket a bűn és a halál
rabságából. Miközben a Szabadító győz a bűn felett, az ő életét is kioltják.
Isten ígérete Krisztus keresztje felé irányítja tekintetünket, ahol ez a
győzelem megtörtént. Az Emberfia, Krisztus, rátaposott az ősi kígyóra! De
halljuk meg ebben a nekünk szóló, felemelő ígéretet is! Hiszen ez a Jézus a mi
testvérünk! Ő ezt a győzelmet nem magának vívta ki, hanem azt nekünk adta,
felkínálta a Vele való közösségben! Nemcsak az első Ádámról kell tudnunk, hanem
a másodikról is! Pál ezt írja: „Mert ha annak az egynek vétke miatt sokan
haltak meg, az Isten kegyelme még bőségesebben kiáradt az egy ember, Jézus
Krisztus kegyelme által sokakra.” (Rm 5:15)
Végül a bűneset történetének utolsó mondatai
is arról szólnak, hogy Isten megsegíti a szégyenkező Ádámot és Évát, amikor
állatbőrökbe öltözeti őket.
Az ókorban a ruhát levenni valakiről az
örökségből való kizárást is jelentette. Az pedig, hogy Isten ruhát ad Ádámra és
Évára, jel arra nézve, hogy nem adta fel terveit velük kapcsolatban. Isten nem
fordult el az embertől. A fügefalevél-ruha helyett adott bőrruha, nemcsak
jobban véd és melegebb öltözet, de a vele együtt járó áldozatra is emlékezteti
az embert. A bőrruha elkészítéséhez ugyanis állat feláldozására volt szükség.
Kifejezte ez azt, hogy az ember egyedül védtelen a gonoszsággal szemben, amit a
világba engedett. Az embert be kell, hogy burkolja, fedezze Isten ereje, ami az
eljövendő Megváltó áldozatában ölt majd testet. Addig azonban egy ártatlan,
szelíd állat, a bárány lesz a jelképe az Eljövendőnek, akinek megjelenését majd
így adja hírül az Újszövetség: „Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ
bűnét.” (Jn 1:29). Ámen.
Felhasznált irodalom:
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai Református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi
Káté Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése