Példázat a talentumokról
Olvasmány: Mt 25:14-30
„Amikor pedig
ezeket hallották, mondott egy példázatot is, mert közel volt Jeruzsálemhez, és
azt gondolták, hogy azonnal meg fog jelenni az Isten országa. Így szólt
tehát: Egy előkelő ember távoli országba utazott, hogy királyi méltóságot
szerezzen magának, és úgy térjen vissza.” (Lk 19:11-12).
Az adventről a legtöbbünknek a várakozás jut
eszünkbe. Sokan azt gondolják, hogy az advent szavunk is ezt jelenti. Valójában
azonban az advent jelentése: „eljövetel”.
Talán mondhatnánk így is: „Várakozás az
eljövetelre.” De minek vagy kinek az eljövetelét várjuk? Akik olvassák a Bibliát, tudják, hogy amikor adventről, vagyis
várakozásról beszélünk, akkor az Ószövetségben megígért Messiás eljövetelére kell
gondolnunk.
Sokan
egy diadalmas hadvezért, egy dicsőséges király eljövetelét várták. Jézus
azonban újszülött gyermekként érkezett az emberek világába. Ez egy fordulópont volt
a világ történetében. Az Isten, aki alkotta ezt a világot, egy kiszolgáltatott
csecsemő képében eljött a saját világába, nem királyi palotában, hanem egy
istállóba születve meg. Mindazok a próféciák, amelyek az Isten Fia
eljöveteléről szóltak, kétezer évvel ezelőtt beteljesedtek. Viszont számunkra
van egy másik ígéret, amely arról szól, hogy ugyanez a Jézus az idők
végén ismét el fog jönni. A Biblia utolsó mondatai Jézusnak ezt az
ígéretét erősítik meg: „Bizony, hamar eljövök.” (Jel 22:20).
A Biblia végén tehát az eljövetel és a
várakozás kifejezések ismét összekapcsolódnak. Az adventi időszakban a
nagytakarításon, karácsonyfa vásárláson, ajándékbeszerzésen túl, vajon számunkra
mit jelent ez a várakozás? Arra is készülődünk, hogy Jézus egyszer visszatér? Valóban
várunk erre? Készen állunk rá?
Az órát kétféleképpen is lehet nézni. Az
egyik az, ha az óra járásával megegyezően azt látjuk, hogy miképpen múlik az
idő. A másik pedig az, amikor úgy tekintünk a mutató mozgására, hogy az
tulajdonképpen a visszaszámlálást jelenti. Az idő így nem „múlik”, hanem
„betelik”, azaz minden perccel közelebb kerülünk az Istennel való
találkozásunkhoz. A homokóra még jobban szemlélteti ezt. Isten tudja, hogy mennyi
homok van még a mi személyes homokóránkban, és azt is tudja, hogy az ő
homokórájában mennyi van még a visszatéréséig.
Mit tegyünk? A régi rómaiak ezt
hirdették: „Carpe Diem!” – Élj a
mának! Csak a ma számít, a holnappal nem érdemes törődni, hiszen lehet, hogy el
sem jön. Egy másik olvasatban a „carpe
diem” inkább azt fejezi ki, hogy élj a mában, tehát élj meg és élvezz
minden pillanatot. Mindezt lehet nagyon világiasan gondolni, de úgy is, hogy
elgondolkodunk azon, hogy Jézus szerint, mit kell ma megtennem, hogyan kell a
mában élnem. A karácsonyt várjuk, azt ünnepeljük, hogy eljött hozzánk Jézus!
Azt, hogy megváltotta a világot, hogy „velünk az Isten!” (Mt 1:23). De
vajon készen állunk-e arra is, hogy viszont lássuk őt? Ha az ő szolgáinak
valljuk magunkat, akiket a Mennyei Gazda talentumokkal ajándékozott meg, készek
vagyunk-e a nagy számadásra is?
1.
Advent, a
köztes idő
A példázatnak a Lukács evangéliumában
található változatából megtudjuk, hogy Jézus éppen úton van Jeruzsálembe, a
szent város felé. A követői pedig azt gondolják, hogy hamarosan meg fog jelenni
Isten Országa. Ők úgy vélik, hogy ha Jézus az Isten megígért Messiása, a
végidők uralkodója, akkor ez azt is jelenti, hogy Jézus hamarosan helyreállítja
Isten uralmát Izraelen, majd rajtuk keresztül az egész világban. A követői
közül sokan úgy mennek Jézussal az úton Jeruzsálem felé, hogy biztosak benne: „hogy
azonnal meg fog jelenni az Isten országa.” (Lk 19:11).
Jézus a tanítványainak erre a felfokozott várakozására
válaszol a talentumokról szóló példázatával. Olyan történetet mesél itt el
Jézus, amelynek a segítségével megpróbálja felnyitni a szemeiket. Megértetni a
tanítványaival, hogy mit is jelent a várakozás, az advent.
Így kezdi a példázatot Jézus: „Egy
előkelő ember távoli országba utazott, hogy királyi méltóságot szerezzen
magának, és úgy térjen vissza.” (Lk 19:12). Eljön majd az Isten országa, eljön
majd Jézus dicsőséges uralkodásának az ideje, de nem most, nem azonnal. Jézus,
a király visszajön, amint a példázatbeli előkelő ember is, de még várni kell rá.
Az advent pontosan ezt jelenti. Köztes időben vagyunk. A két eljövetel között
éljük az életünket.
Mire hívja azokat, akik már lelkesen
beülnének vele együtt az uralkodásba, akik legszívesebben maguk mögött hagynák
ezt a világot, ahol még várni kell? Mire hív minket, akik szintén várakozunk? Mit
mond Jézus erről a köztes időről? Mi tölti ki azt az időt, amíg az Ő uralma ki
nem teljesedik?
Várni kell, ezért ma még jelen van a bűn, a
betegség, az erőszak, a halál. Várni kell a király visszajövetelére, ezért ma még
igazságtalanság és jogtalanság vesz körül minket. Várni kell, így a szegénység sem
szűnik meg, a gonosz erői is munkálkodnak még, a csalók és az erőszakosok
boldogulnak, a szelídek és irgalmasok pedig üldöztetést szenvednek. A hívőknek
várni kell, mert az Isten Országa nem azonnal jelenik meg. A köztes idő, az advent
– a próbatétel ideje is.
2.
Advent, a
munkálkodás ideje
Máté evangéliumának leírásában így kezdődik a
példázat: „Mert úgy van ez, mint amikor egy idegenbe készülő ember hívatta
szolgáit, és rájuk bízta vagyonát.” (Mt 25:14). Lukács evangélista ezt
még néhány megjegyzéssel kibővíti: „Egy előkelő ember távoli országba utazott,
hogy királyi méltóságot szerezzen magának, és úgy térjen vissza. Hívatta
tíz szolgáját, átadott nekik tíz minát, és azt mondta nekik: Kereskedjetek,
amíg vissza nem jövök.” (Lk 19:12-13). A példázatbeli gazdag ember a
sajátjából ad szolgáinak, hogy azok tovább szaporítsák vagyonát. Egyértelmű az
elvárás, a szolgák javakat és feladatot kaptak, ezekkel kell gazdálkodniuk
addig, amíg a gazda vissza nem tér. Jézus itt az advent lényegére mutat rá. Éljünk
a talentumunkkal, vagyis a Tőle kapott időnkkel, erőnkkel, tudásunkkal,
képességeinkkel, úgy, hogy megszaporítjuk azt, és másokat is gazdagítunk vele. Jézus
követőinek várniuk kell, mert Uruk távozott tőlük egy időre, hogy „királyi
méltóságot szerezzen magának, és úgy térjen vissza” (Lk 19:12). De azt
is megígérte, hogy visszajön, és arra szólítja fel követőit, hogy addig is a rájuk
bízott ajándékokkal az Isten országa építésén munkálkodjanak. „Kereskedjetek,
amíg vissza nem jövök.” (Lk 19:13) – mondja a példázatbeli gazda.
Jézus így folytatja a példázatot: „Hosszú
idő múlva azután megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott
velük. Eljött az, aki az öt talentumot kapta, hozott másik öt talentumot,
és így szólt: Uram, öt talentumot bíztál rám: nézd, másik öt talentumot
kerestem.” (Mt 24:19-20). Ez a szolga értette a feladatot. Tudta, hogy
az, amit az ura neki adott, az nem kizárólag az övé. Elszámolással tartozik. És
boldogan állt a királyi méltósággal visszatérő gazdája elé. Boldogan, mert tudta,
hogy nem volt hiábavaló munka. A hűségnek pedig meg is van a jutalma: „Ura
így szólt hozzá: Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok
rád ezután, jöjj, és osztozz urad örömében!” (Mt 24:21). A hű szolga
gazdagon és dicsőségben léphet be az Isten Országába.
3.
Advent
félreértése
A többi szolga is jön aztán, hogy számot
adjon. Aki két talentumot kapott és másik kettőt szerzett hozzá, az is
jutalomban részesült. Azonban az, aki egyet kapott, nem szerzett másikat hozzá,
mivel így gondolkodott: „Uram, tudtam, hogy könyörtelen ember vagy,
aki ott is aratsz, ahol nem vetettél, és onnan is gyűjtesz, ahová nem
szórtál. Félelmemben elmentem tehát, és elástam a talentumodat a földbe:
nézd, itt van az, ami a tied.” (Mt 25:24-25). Ebben az esetben
elmarad a dicséret és a jutalom, mert a példázatbeli gazda ezt felei: „Te
gonosz és rest szolga, tudtad, hogy ott is aratok, ahol nem vetettem, és onnan
is gyűjtök, ahova nem szórtam. Ezért el kellett volna vinned a pénzemet a
pénzváltókhoz, és amikor megjöttem, kamatostul kaptam volna vissza azt, ami az
enyém.” (Mt 25:28-30).
Miért gondolkodott így ez a szolga? Talán attól
félt, hogy majd rosszul gazdálkodik, hogy elrontja a rábízott feladatot, ezért
inkább bele sem fogott? De ami igazán nagy baj, hogy félreismerte az ő
gazdáját. Rosszat feltételezett uráról, ezért nem akar neki szolgálni. A
példázat minket is megkérdez. Mi hogyan tekintünk a mi Mennyei Gazdánkra?
Bennünk is félelem, előítélet vagy vád van vele szemben? Azért nem tenni semmit
a ránk bízott javakkal, mert attól félünk, hogy hibázunk, és Urunk számon kér
majd, ugyanúgy bűn. Valóban Istent akarjuk vádolni azokért a dolgokért, amelyek
nem sikerültek az életünkben? Haragszunk Istenre, mert azt gondoljuk, hogy játszadozik
velünk, csak felhasznál minket, hogy ő „ott
is arat, ahol nem vetett?” Vagy talán
féltékenyek vagyunk, hogy mások többet kaptak és úgy gondoljunk, hogy nekünk
nem adott eleget, ezért nem is teszünk semmit? A példázatbeli szolga
restségének, sokféle oka lehetett, ahogy mi is sokféle menteséget tudunk
magunknak találni. De vajon megállnak-e a magyarázkodásaink? Nem csak arról van
szó, hogy, megfeledkeztünk a feladatunkról, hogy fontosabb volt kényelmünk, semmint
hogy Urunk ügyében munkálkodjunk, hogy inkább foglalkoztunk a magunk dolgával,
semmint a Krisztuséval?
4.
Advent
felelőssége
A példázatbeli gazda ítélete kemény: „Vegyétek
el tőle a talentumot, és adjátok annak, akinek tíz talentuma van! Mert
mindenkinek, akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs,
még az is elvétetik, amije van. A haszontalan szolgát pedig vessétek ki a
külső sötétségre: ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás.” (Mt 25:28-30). Kérdezhetnénk, hogy nincs itt
valami tévedés? Nem túloz-e a gazda? Nem igazságtalan-e ez az ítélet? Miért
kell elvenni az egyet is ettől a szolgától azért, hogy éppen annak legyen több,
akinek már tíz van? Jézus azonban külön is megerősíti, hogy a példázatbeli
gazda helyesen döntött „Mondom nektek, hogy akinek van, annak
adatik, akinek pedig nincs, attól még az is elvétetik, amije van.” (Lk
19:26).
A választ Jakab apostol levelében találjuk
meg, ahol ezt olvassuk: „Aki tehát tudna jót tenni, de nem
teszi, bűne az annak.” (Jak 4:17). Az egy talentumos szolga bűne az,
hogy nem kamatoztatta, hanem elásta a neki adott talentumot. Lett volna
lehetősége azzal a kevéssel is, amit kapott, szolgálni és jót tenni, de ő nem
tette meg. Advent most erre a felelősségünkre emlékeztet minket. Meg kell tehát
kérdeznünk, hogy azokkal az ajándékokkal, amelyeket kaptunk Istentől, mi hogyan
sáfárkodtunk? Van-e valami, amit nem cselekedtünk meg, pedig lett volna rá
lehetőségünk és képességünk is?
Szerte a világban sok nyomorúság és baj van.
Persze nem tudunk mindig és mindenkin segíteni. De nem is ezt kéri számon
rajtunk a mi Urunk. Hanem csak azt az egyet, azt a kicsit, amit mi is meg
tudunk tenni.
Kivel tegyünk jót? Talán nem is idegenekre,
hanem épp a saját családunkra, az ismeretségi körünkre kell gondolnunk. Ott
ahol élünk, azok között, akikkel nap, mint nap kapcsolatban vagyunk. Hányszor van
lehetőségünk szólni, bizonyságot tenni, a nekünk adott talentumot megosztani,
szolgálni vele másoknak? Élünk-e ezekkel a lehetőségekkel, teszünk-e valami
jót? Isten nekünk adott áldásaiból
gazdagodtak-e mások is?
Vegyük észre, hogy nem nagy dolgokról van itt
szó. Isten a kevesen kíván tőlünk hűséget.
Ha még gyermekek vagy ifjak vagyunk, talán
kevesebb a felelősségünk, kevesebb kéretik rajtunk számon, de van, amiben
igenis számon kér Isten: „Gyermekek! Engedelmeskedjetek szüleiteknek
az Úrban, mert ez a helyes. „Tiszteld apádat és anyádat”: ez az első
parancsolat, amelyhez ígéret fűződik, mégpedig ez: „hogy jó dolgod legyen,
és hosszú életű légy a földön” (Ef 6:1-2).
Ha már felnőttek vagyunk és vannak gyerekeink,
akkor van szülői felelősségünk. Ez a felelősség nemcsak abban áll, hogy etessük
és ruházzuk gyermekeinket, de abban is, hogy szeressük őket, legyünk jelen az
életükben, neveljük őket türelemmel a Biblia útmutatása szerint: „ne
ingereljétek gyermekeiteket, hanem neveljétek az Úr tanítása szerint
fegyelemmel és intéssel.” (Ef 6:4).
Ha házasságban élünk, vegyük észre a másik
szomorúságát, bánatát, és az ige intése eszerint „hordozzuk egymás terhét” (Gal
6:2),
„teljes alázatossággal, szelídséggel és türelemmel; viseljétek el egymást
szeretettel.” (Ef 4:2).
Ha dolgozunk, akkor a munkánkban, a ránk
bízott feladatainkban legyünk becsületesek, megfogadva az apostol intését: „Ne
látszatra szolgáljatok, mintha embereknek akarnátok tetszeni, hanem Krisztus
szolgáiként cselekedjétek Isten akaratát: lélekből, jóakarattal
szolgáljatok, mint az Úrnak, és nem, mint embereknek.” (Ef 6:6-7). Ha pedig az átlagnál is több felelősség bízatott
ránk, ha vezető pozíciót töltünk be, ha mások felé rendeltetünk, ne feledkezzünk
meg arról, hogy nekünk is van gazdánk: „Ti pedig, urak, ugyanígy bánjatok velük,
hagyjátok a fenyegetést, mivel tudjátok, hogy él a mennyekben az Úr, aki nekik
is, nektek is Uratok, és aki nem személyválogató.” (Ef 6:9).
Ha pedig eddig úgy éltünk, hogy semmiért nem
vállaltunk felelősséget, ha mások tartottak el, ideje megtanulni, hogy mit
jelent a munka és a felelősségteljes élet, amely nemcsak kapni és elvenni akar,
de kész adni, megosztani, ajándékozni: „A tolvaj többé ne lopjon, hanem inkább
dolgozzék, és saját keze munkájával szerezze meg a javakat, hogy legyen mit
adnia a szűkölködőknek.” (Ef
4:28).
Így lehet az egy talentumból kettő, öt vagy
akár tíz, „mert mindenkinek, akinek van, adatik.” (Mt 5:28). Így
lehetséges majd, hogy a végén a mi Mennyei gazdánk nekünk is ezt mondja: „Jól
van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, jöjj, és
osztozz urad örömében!” (Mt 24:21). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése