Az
ember legnagyobb erejével sem tud bűneitől megszabadulni, mivel nem tud eleget
tenni Isten kívánságának. Sőt, naponta szaporítjuk vétkeinket. Az ember ugyan
próbálkozott minden időben bűneiért megfizetni (például áldozatokkal, jó cselekedetekkel
stb.), de hasztalan.
Akkor
hát hogyan? Közbenjáróra van szükségünk, valakire, aki közbenjár köztünk és
Isten között. Isten maga készített utat a megváltáshoz. Fiát küldte
közbenjáróul. Jézus Krisztus jár közbe értünk Istennél. Hogy igazi Közbenjárónk
legyen, az Isten Fiának egyrészt valóságos Istennek kellett lenni, másrészt
valóságos és igaz (bűn nélküli) embernek:
Valóságos Isten - hogy Isten bűn elleni haragját elhordozza.
Valóságos ember - hogy mindent átéljen, amit nekünk át kellett élnünk.
Igaz ember - bűn nélkül való, hogy értünk a törvényt betöltse.
Isten Fiának különféle nevei vannak:
·
JÉZUS - Üdvözítő, Szabadító
·
KRISZTUS - Felkent (Prófétává, Pappá és Királlyá) a
Szentlélekkel
·
IMMÁNUEL - Velünk az Isten.
Isten
már az Ószövetségben megígérte Krisztust. Próféciák, áldozatok, minden rá
mutat. Az Újszövetségben azt olvassuk, hogy Krisztus eljött. Ezért az
Ószövetséget a várakozás könyvének, az Újszövetséget pedig a beteljesedésének
könyvének nevezzük.
Olvasd
el: 3Móz 16 és Zsid 8; Zsolt 22; Ézs 9(1-6;
Mik 5; Jn 7,37-53; ApCsel 4,1-12.
Bibliatanulmány:
2Mózes 32,30-32
Míg
Mózes megkapja a két kőtáblát Istentől, a nép aranyborjút készít. Isten
súlyosan
meg akarja büntetni a népet. Mózes imádkozik a népért.
1.
Mi a kegyelem? (30.v.) Mi a különbség a
kegyelem és a megbocsátás között?
2. Valóban
vezet könyvet Isten? (32.v.) Mire céloz Mózes, amikor azt mondja: „a te
könyved”?
3. Hogy
előképe Krisztusnak Mózes az imádságban?
4.
Ismersz embereket, akik meghaltak
másokért? Ez ugyanaz, mint amit Jézus tett?
Kérdések:
1.
Miért nem tudunk bűneinkért eleget tenni
Istennek? (Heidelbergi káté 13. kérdés és felelet).
2. Hogyan
próbálkoztak meg ezzel mégis az emberek minden időben?
3. Hogy
próbálta meg Luther?
4. Sorolj
fel példákat arra, hogy Jézus valóságos ember és valóságos Isten!
5. Mit
jelent az, hogy Közbenjáró?
6. Hogy
hangzik az ősi átok? (1 Móz 3,15).
7. Mit
jelent az, hogy Krisztus előképe? Sorolj fel néhányat!
8. Sorolj
fel néhány messiási zsoltárt!
9. Mi
a nagy engesztelési ünnep?
10. Mit
jelent: Jézus? Krisztus? Immánuel?
11. A
keresztyén ember Krisztusé, a Felkenté. A keresztyén ember is felkent. Hogyan?
12. Mi
a hívők tiszte?
13. Ki
a „próféta”, a „pap” és a „király” a presbitériumban?
14. Mi a különbség a keresztyénség és más vallás
·
„Gyűlöltem az igazság szót. Átkot szórt
rám és kárhoztatott engem. Azt mondtam Istennek: sohasem hagysz fel azzal, hogy
haragoddal gyötörj? De reménykedtem Pál eme szavaiban: az igaz ember hitből él.
És egyszerre megláttam: élünk, nem cselekedetek által élünk, hanem Istennek a
Krisztusban ajándékozott kegyelme által. Akkor ez a textus az örök életre nyíló
kapu lett számomra” (Luther).
·
Luther egyszer azt álmodta, hogy a Sátán
bűneinek hosszú listájával áll előtte. Luther megkérdezte: tudsz még többet is?
Igen, mondta a Sátán. Luther: akkor írd föl mind! Amikor a Sátán azt megtette,
Luther fogta a bűnlistát, és nagy vörös betűkkel ráírta: Jézus Krisztusnak vére
megtisztít minket minden bűntől.
Heidelbergi
Káté:
13.
Mi magunk meg tudunk Istennek fizetni? Mi magunk semmiképpen. Ellenkezőleg:
napról-napra növeljük bűnünket.
15 Milyen közbenjárót és
szabadítót kell tehát keresnünk?
Olyant,
aki valóságos ember, de tökéletes és igaz, mindazáltal minden teremtménynél hatalmasabb,
azaz valóságos Isten is.
18.
Ki az a közbenjáró, aki egy személyben valóságos Isten, és valóságos,
tökéletesen igaz ember is?
A
mi Urunk, Jézus Krisztus, akit az Atya teljes váltságul és igazságul adott
nekünk.
19.
Honnan tudod ezt?
A szent evangéliumból, amelyet Isten már kezdetben, az édenkertben kijelentett, majd a pátriárkák és próféták útján hirdetett, az áldozatokkal és a törvény előírta más szertartásokkal kiábrázolt, végül pedig az ő egyszülött fia által beteljesített
Imádság:
Megváltó Krisztusom!
Köszönöm Neked,
hogy kereszthalálod kegyelmével
áthidaltad a bűn szakadékát,
és nekem utat nyitottál az üdvösségre!
Köszönöm, hogy értem lehajoltál,
miattam, hogy elveszettségemből megments engem,
igaz emberré lettél.
Köszönöm, hogy egész földi életeddel
Isten élő valóságát hoztad közel az emberhez,
és az én életemhez is.
Köszönöm,
hogy vállaltad az emberért,
vállaltad az én esendő életemért,
a kínt, a szenvedést, a kereszthalált.
Köszönöm, hogy feltámadásoddal legyőzted
a halál rettenetét,
és elhoztad a Téged Megváltójuknak elfogadóknak
az örök életet.
Köszönöm, Megváltóm,
hogy én is a Tiéd vagyok, a Tiéd lehetek! ÁMEN
„És nincsen senkiben másban idvesség: mert nem is adatott |
A közbenjáró
„Másnap
így szólt Mózes a néphez: Igen nagy vétket követtetek el. Ezért fölmegyek az
ÚRhoz, talán engesztelést tudok szerezni vétketekért. Visszatért tehát Mózes az
ÚRhoz, és ezt mondta: Ó, jaj! Igen nagy vétket követett el ez a nép, mert
aranyból csinált istent magának. Mégis, bocsásd meg vétküket! Mert ha nem,
akkor törölj ki engem könyvedből, amelyet írtál!"”
2Móz 32:30-32
Az
elmúlt alkalommal az ember nyomorúságáról volt szó. Megállapítottuk azt, hogy
az ember a maga erejéből nem képes megszabadulni a bűneitől, és a legjobb
szándéka ellenére sem képes Isten akaratának engedelmeskedni, a szeretet nagy
parancsolatát teljesen és tökéletesen betölteni. Az ember ugyan az idők során,
sokféle módon próbálkozott a bűnei adósságának kiegyenlítésével, pl.
áldozatokkal, böjtöléssel, önsanyargatással, jó cselekedettekkel, de ezek mind
hiábavalók voltak. Ezek a kísérletek mindig kudarcba fulladtak. Valójában a bűn
adósságának rendezése helyett az ember csak napról napra tovább szaporította
bűneit. Ezért igaz az apostol megállapítása: „Nincsen igaz ember egy sem.”
(Rm 3:10).
Az
emberi cselekvés tökéletlen, Isten pedig tökéleteset kíván. Akkor tehát hogyan
lehetséges a megváltás? Csak úgy, hogy Közbenjáróra van szükségünk. Valakire,
aki közbenjár köztünk és az Isten között. A megváltáshoz vezető utat maga Isten
készítette el. Olyan közbenjáróra volt szükségünk, aki valóságos Isten és
egyben valóságos és igaz ember is. A közbenjárónak valóságos Istennek kell lennie
azért, hogy Isten bűn ellen való haragját elhordozhassa. Ugyanakkor valóságos
embernek is kell lennie, hogy mindent átéljen, amit nekünk át kell élnünk, s
egyben igaz embernek is kell lennie, azért hogy értünk a törvényt betöltse.
Isten a Fiát küldte közbenjáróul. Jézus Krisztus az, aki közbenjár értünk az
Atyánál. Ezt Isten már az Ószövetségben megígérte, a próféciák, az áldozatok és
miden őreá mutat előre. Az Újszövetségben pedig az olvashatjuk, hogy Krisztus
eljött, Isten ígéretei beteljesedtek. Az Ószövetséget ezért a várakozás
könyvének, az Újszövetséget pedig a beteljesedés könyvének nevezzük.
Az
Ószövetségben sok-sok előképe van Krisztusnak. Az áldozatok bemutatásában, a
szertartásokban, személyekben és tisztségekben, mint pl. a prófétai, a főpapi
és a királyi tisztség. Ma egy személyt vizsgálunk meg, Mózest, aki a most
olvasott igeszakaszban úgy van előttünk, mint Isten és a nép közötti
közbenjáró. Ma azt vizsgáljuk meg, hogy miért van szükségünk közbenjáróra,
milyennek kell lennie a mi közbenjárónknak és végül, hogy kicsoda a mi
közbenjárónk.
1.
Miért van
szükség közbenjáróra?
Hitvallásunk,
a Heidelbergi Káté világosan fogalmaz, amikor azt mondja: "Isten igazságos
ítéletéből megérdemeltük az időleges és örök büntetést", de ugyanakkor
mégis megkérdezi „hogyan szabadulhatunk meg attól és békülhetünk meg újból Istennel?”
S erre ezt a választ adja: „Isten igazságos követelésének
maradéktalanul eleget kell tennünk, s ezért vagy nekünk, vagy másnak meg kell
fizetnie.” (H.K. 12. k-f.). Az ember bűnét a Biblia adóssághoz
hasonlítja, amivel tartozunk az Istennek, s amit rendezni kellene. Ezért a
következő lépésben azt is megkérdezi a Káté: „Mi magunk meg tudunk Istennek
fizetni?” S azt a szomorú, de igaz megállapítást kell, hogy elénk
tárja: „Mi magunk semmiképpen.
Ellenkezőleg: napról napra növeljük bűnünket.” (H.K. 13. k-f.).
Az
ember tehát olyan, mint ma az az adós, aki olyan sok hitelt vett fel, hogy ha
élete végéig látástól vakulásig dolgozik is, akkor sem lesz képes törleszteni
adóságát, sőt minden igyekezete ellenére, az évek elteltével, bár ő havonta
becsülettel fizette a részleteket, az adóssága nem hogy csökkent volna, hanem
még tovább növekedett. Ebből az adósságcsapdából nincs kiút, a maga erejéből az
adós képtelen rendezni a helyzetét, ezért külső beavatkozásra, segítségre van
szüksége.
A
fő kérdés tehát az, hogy mi módon szabadulhatunk meg az a dósságunktól, vagyis
mi módon menekülhetünk meg a minket igazságosan sújtó isteni büntetéstől, és
hogyan békülhetünk meg újból a mi Teremtőnkkel? Amíg ugyanis az Isten
"haragja" rajtunk van, addig semmi lehetőségünk nincs arra, hogy
"természetünk" romlottságában bármilyen változás történjék. Viszont
ha ez a "harag" elfordul felőlünk, ha tehát, amint a Káté mondja "újból
megbékélünk Istennel" akkor ebben a "megbékélésben", az Istennek
újra felénk forduló szeretetében élve mi magunk is megújulhatunk.
Az
ember számára tehát létfontosságú az Istennel való viszony helyreállítása, a
megbékélés, a kegyelembe jutás, az élet forrásához való visszatalálás. Mivel a
bűn Isten szentségének és igazságának a megsértése, ezért a megbékélés útja az,
hogy "Isten igazságos követelésének maradéktalanul eleget kell
tennünk." Valakinek ki kell egyenlítenie a számlát, a bűn és a bűnhődés
törvényszerűsége csak így teljesedhet be. Ennek az elégtételnek az a feltétele,
hogy legyen valaki az emberek között, aki maradéktalanul be tudja tölteni az
ember rendeltetését, és Isten minden parancsolatát megtartja. Kell, hogy legyen
valaki, aki engesztelést ad Istennek a bűnért. Mivel az általunk való
megfizetés lehetősége lehetetlen, ezért Közbenjáró helyettes elégtételére van
szükség.
A
ma előttünk levő igeszakaszban Mózes, mint a közbenjáró ószövetségi előképe van
előttünk. Izrael népe nagyot vétkezett, aranyborjút készített magának és azt
imádja istenként. Az Úr kijelenti Mózesnek: „Most azért hagyd, hogy fellángoljon
ellenük haragom, és végezzek velük.” (2Móz 32:10). Mózes azonban
esedezik Istenhez, emlékezteti őt ígéreteire, így „szánalomra indult az Úr, és nem
hozta rá a népre azt a bajt, amiről beszélt” (2Móz 32:14). Mózes, mint
közbenjáró megakadályozza, hogy Isten igazságos ítélete és méltó haragja most
azonnal elpusztítsa a népet. Majd újra odaáll Isten elé, hogy a vétkes nép
helyett bűnvallást tegyen, és engesztelésért, kegyelemért esedezzen: „Ó,
jaj! Igen nagy vétket követett el ez a nép, mert aranyból csinált istent
magának. Mégis, bocsásd meg vétküket!” (2Móz 32:31).
2.
Milyen
közbenjáróra van szükségünk?
Mivel
tehát sem mi, sem pedig más teremtmény nem tehet eleget értünk, akkor milyen
legyen az a közbenjáró, aki ezt a feladatot mégis el tudja végezni? A Káténk
erre a kérdésre ezt a feleletet adja: „Olyan, aki valóságos ember, de tökéletes és
igaz, mindazáltal minden teremtménynél hatalmasabb, azaz valóságos Isten is.” (H.K.
15. k-f.). A Közbenjáró és Szabadító "személyleírását" adja meg ez a
felelet. Ezt a személyleírást ismerve azt mondhatjuk, hogy ez olyan nagy
követelmény, ami emberileg teljesíthetetlen. A Közbejárónak teljes és tökéletes
embernek és teljes és tökéletes Istennek kell lennie. Ez további kérdéseket vet
fel bennünk.
Elsőször
is, hogy „miért kell valóságos és tökéletes igaz embernek lennie?” Erre
Káténk ezt a feleletet adja: „Isten igazságossága azt követeli, hogy ember
fizessen az ember bűnéért. De legyen igaz ember, mert aki bűnös, másokért nem
fizethet.” (H.K. 16. k-f.). A Közbenjárónak emberként kell hordozni
Isten igazságos haragját. Ha Krisztus nem vette volna fel az emberi
természetet, és pusztán istensége erejével harcolt volna a sátán kísértései
ellen, akkor mit sem használna nekünk az ördög felett aratott győzelme, hiszen
ebben kizárólag Isten lenne a győztes. Isten igazságossága értelmében Krisztus
csak akkor lehet a második Ádám, ha azonos feltételek között száll szembe a
kísértővel. Az Isten szerinti
Közbenjárónak tehát egyrészről valóságos embernek kell lennie, másrészről pedig
tökéletes és igaz embernek is. Mert csak egy valóságos és tökéletesen igaz
ember képes teljesíteni a bűnért való megfizetést. A keresztyén ember Krisztus
istenségét egyedül az ő emberségén keresztül tudja felismerni, s a megváltást
az ő emberként véghezvitt tetteiben látjuk. Ézsaiás próféta megdöbbenő
drámaisággal adja elénk a Közbenjárónak ezt a személyleírását: „Megvetett
volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak férfia, betegség ismerője.
Eltakartuk arcunkat előle, megvetett volt, nem törődtünk vele. Pedig a mi
betegségeinket viselte, a mi fájdalmainkat hordozta. Mi meg azt gondoltuk, hogy
Isten csapása sújtotta és kínozta. Pedig a mi vétkeink miatt kapott sebeket,
bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az ő
sebei árán gyógyultunk meg.” (Ézs 53:3-5).
Ha
Közbenjárónk valóságos és igaz ember, ez vajon elég a megváltáshoz? A Káté azt
feleli, hogy nem, hanem valóságos Istennek is kell lennie: „Azért, hogy isteni hatalmával
emberi mivoltában el tudja viselni Isten haragjának súlyát, s így
visszaszerezze és helyreállítsa elveszített igazságunkat és életünket.” (H.K.
17. k-f). A Közbenjáró ugyanis emberi mivoltában csak isteni hatalmával együtt
tudja elviselni Isten haragjának súlyát.
Mózes
itt úgy van előttünk, mint aki ebben csak tökéletlen előképe az igazi és nagy
Közbenjárónak. Mózes maga nem volt részes a bálványimádás bűnében, amit a nép
elkövetett, mégis kész volt a nép helyett, a bűnösök helyett, ő az
"ártatlan", magára venni ezt a bűnt, és annak méltó büntetését
elhordozni: „Mert ha nem, akkor törölj ki engem könyvedből, amelyet írtál!” (2Móz 32:32). Bár hozzá kell tennünk,
hogy maga Mózes emberi természete szerint, hozzánk hasonlóan a bűnös emberi
természetet örökölte, így alkalmatlan arra, hogy igazi Közbenjáró legyen,
legfeljebb csak tökéletlen előképe az eljövendő és tökéletes Közbenjárónak.
3.
Ki a mi
közbenjárónk?
Végül
a kérdések sorát feltéve elérkezünk a csúcspontra, amikor azt is meg kell
kérdeznünk, hogy „ki az a közbenjáró, aki egy személyben valóságos Isten, és valóságos,
tökéletesen igaz ember is?” S erre egy világos és egyszerű válasz
adható: „A mi Urunk, Jézus Krisztus, akit az Atya teljes váltságul és igazságul
adott nekünk.” (H.K. 18. k-f.). A Káté írói Jézus Krisztust Isten
"ajándékának" mondják, aki "adatott" nekünk, ez pedig az
inkarnáció, vagyis a testet öltés csodájára utal. A mi Urunkat, Jézus Krisztust
nem mi választottuk ki, hogy ő legyen az ember megváltója, hanem őt az Atya
teljes „váltságul és igazságul” adta nekünk. Így kaphatunk a Szentírás
kijelentései alapján Isten tervébe betekintést, hogy megértsük az isteni
logikát, hogy mit mond Isten a bűnből való szabadulás útjáról. A bűnért való
elégtétel gondolatától így jutunk el az ember megváltásához. Ezt az ismeretet
magunktól "megszerezni" nem tudjuk, csak váratlan felismerésként
ajándékba kaphatjuk. Hitvallásunk különbséget tesz Isten elégtételt követelő
igazsága és az igazságnak elégtételt adó, ajándékozó irgalma között. Így
különböztethetjük meg egymástól a törvényt és az evangéliumot. Amikor Káténk
megkérdi, hogy "honnan tudjuk", hogy ki a közbenjáró, akkor ezt a
feleletet adja: „A szent evangéliumból” (H.K. 19. k-f.), tehát nem a
törvényből.
A törvény
csupán az ember nyomorúságát jelenti ki és az elégtétel szükségességét, az
evangélium viszont, magát a Közbenjárót, aki megváltást és megigazulást adott.
Az
egész Ószövetség a Közbenjáró ígéretéről szól, az Újszövetségben pedig ennek
beteljesedését látjuk. Ezért mondja Káténk, hogy a Közbenjáróról szóló jó hír
már az Ószövetségben is benne van: „amelyet Isten már kezdetben, az Édenkertben
kijelentett, majd a pátriárkák és próféták útján hirdetett, az áldozatokkal és
a törvény előírta más szertartásokkal kiábrázolt, végül pedig az ő egyszülött
Fia által beteljesített.” (H.K. 19. k-f.). Ennek a történetnek része
Mózes is és az ő személye, mint a Közbenjáró előképe. De mennyire különbözik,
és mennyire nagyobb és több Krisztus, mint Mózes. Krisztus alászállt az Atya
kebeléről, nem a törvény kőtábláival a kezében, hanem a szívében hordozva azt.
Nem azért jött le, hogy a nép állapota felett ítélkezzen, mert ezt az állapotot
ő már tökéletesen ismerte, nem semmisítette meg a szövetség jeleit, mint Mózes,
aki összetörte a kőtáblákat és ítéletet sem akart tartani, hanem betöltötte és
megdicsőítette Isten törvényét, a népre váró ítéletet pedig saját személyében
elszenvedte a kereszten. Miután mindezt elvégezte Krisztus is visszament az Istenhez,
de nem Mózes módjára „engesztelést szerezni”, hanem úgy, mint aki már elvégezte
a megváltás művét, és mint aki már tökéletesen kiengesztelte Istent. Mindez
pedig valóban felmérhetetlen és magasztos különbség. Istennek hála nekünk már
nem kell aggódva lesnünk a közbenjárónkat, mint egykor Izrael népének, hogy meg
tudjuk, képes-e váltságot szerezni a számunkra és kiengeszteli-e a megbántott
Bírót. A Zsidókhoz írott levél így bíztat bennünket: „Ezért, szent testvéreim, mennyei
elhívás részesei, figyeljetek hitvallásunk apostolára és főpapjára, Jézusra,
aki hű az ő megbízójához, ahogyan Mózes is hű volt az ő egész házában. Ő
ugyanis nagyobb dicsőségre volt méltó, mint Mózes, mint ahogyan a háznál
nagyobb tisztessége van a ház építőjének.” (Zsid 3:1-3). Ámen.
Dietrich Bonhoeffer:
„Áldó hatalmak
oltalmába rejtve”
(Túrmezei
Erzsébet fordításában)
Áldó
hatalmak oltalmába rejtve
Csak várjuk békén mindazt, ami jő.
Mert Isten őriz híven reggel, este,
Ő hű lesz, bármit hozzon a jövő.
Ha gyötri, bántja szívünket a régi,
És múlt napoknak terhe ránk szakad,
Megrettent lelkünk vigaszodat kéri,
Mit nékünk szerzett, Atyánk, Szent Fiad.
S ha szenvedések kelyhét adod inni,
Mely színig töltött, keserű s nehéz,
Te segíts békén, hálával elvenni,
Hisz áldva nyújtja hű atyai kéz!
És ha az úton örömöt adsz nékünk,
Ha szép napod ragyogva ránk nevet,
Biztasson, intsen sok nehéz emlékünk,
Hogy életünket szenteljük neked!
A csend köröttünk mélyen szerteárad.
Hadd halljuk azt a tiszta éneket,
Amely betölti rejtett, szép világod,
Hol téged dicsér minden gyermeked!
Felhasznált irodalom:
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai Református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése