100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 63.
A régi történet megismétlődik
Olvasmány: 2Móz 32:1-35
„Másnap így
szólt Mózes a néphez: Igen nagy vétket követtetek el. Ezért fölmegyek most az
ÚRhoz, talán engesztelést tudok szerezni vétketekért. Visszatért tehát Mózes az
ÚRhoz, és ezt mondta: Ó, jaj! Nagyon nagy vétket követett el ez a nép, mert
aranyból istent csinált magának.” (2Móz 32:31)
Az
előző alkalommal a Sínai-hegyi szövetségkötésről és a Tízparancsolatról volt
szó. Láttuk azt, hogy a Törvény Isten ajándéka volt Izrael népe számára. Ez a
Törvény szabta meg Isten és a népe közötti kapcsolat kereteit.
A
zsidó nép számára tehát a törvényadás, a Tízparancsolat döntő változást hozott,
a bizalom és a biztonság alapját teremtette meg. Isten ekkor így szólt
Mózeshez: „Most
azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok szövetségemet,
akkor, bár enyém az egész föld, valamennyi nép közül ti lesztek az én
tulajdonom. Papok királysága és szent népem lesztek.” (2Móz
19:5-6). Isten olyan nemzetet akart magának, amelyhez nincs fogható. Olyan
modellértékű társadalmat, amelynek középpontjában az iránta való elköteleződés
áll. A
nép pedig egy akarattal így felelt: „Megtesszük mindazt, amit az ÚR
mondott. Mózes elvitte a nép válaszát az ÚRnak.” (2Móz 19:8).
Az égbetörő remények napja és egy új kezdet napja volt ez. Ha engedelmeskednek,
akkor az izraeliták életén Isten áldása lesz, és ez az áldás kiárad rajtuk
keresztül más népekre is.
Azonban
ez az álom sajnos nagyon hamar szertefoszlott. Az izraeliták életében ugyanis a
régi történet ismétlődött meg. Az a fényes reménység, amely a Mózes 2. könyve
20. fejezetének leírásában felragyog előttünk, néhány fejezettel odább, már
teljesen szertefoszlik. A 32. fejezet leírásából megtudjuk, hogy amíg Mózes 40
napon át Isten jelenlétében tartózkodott a Sínai-hegyen, ahol átvette Istentől
a szövetség feltételeit, addig a hegy lábánál, valami olyan történt Isten
népével, amely mindent romba döntött. Miközben Mózes arról egyeztetett
Istennel, hogy miképpen fűzhető szorosabbá Istennel való kapcsolata, a nép épp
az ellenkezőjét teszi, eltávolodik Istentől, és teljesen felrúgja az Istennel addig
kiépítet kapcsolatát. Ami a Sínai-hegy lábánál történt az egy minden képzeletet
felülmúló botrány volt. Tulajdonképpen nem volt ez más, mint lázadás, az Isten
elleni édenkertbeli lázadás megismétlése.
Az
egész Bibliában nincs élesebb kontraszt, mint e két jelenet között. Azok az
izraeliták, akik látták az egyiptomi tíz csapást, akik száraz lábbal keltek át
a Vörös-tengeren, akik ittak a vízből, amit Isten a kősziklából fakasztott a
számukra, és akik ettek az égből hulló mannából, most mégis Istenükről
megfeledkezve unatkoznak, türelmetlenkednek, lázadoznak és féltékenykednek.
Mire pedig Mózes befejezte az Istennel való beszélgetést és lejött a
Sínai-hegyről, Isten népe pogány módra táncolt egy aranyszobor előtt. Mózes
dühbe gurult, és földhöz vágta a kőtáblákat, amelyeket magától Istentől kapott.
Isten haragja pedig olyan nagy, hogy csaknem azonnal elpusztította a
megátalkodott és lázadó népet.
1.
Az álom
szertefoszlik
Mózes
a népét az Isten iránti hűségre megesketve ment fel a Sínai-hegyre: „Majd
fogta a szövetség könyvét, és felolvasta a nép előtt. Azok ezt mondták:
Engedelmesen megtesszük mindazt, amit az ÚR mondott.” (2Móz 24:7-8). A
népnek ekkor semmi mást nem kellett tennie, csak türelemmel várakoznia. De
alighogy elment Mózes, a bálványimádás és a gonosz kicsapongás tette semmissé a
nép gyenge lábakon álló ígéretét. Noha szájukkal a hűségre tettek esküt, a
szívük távol volt Istentől. Amint vezetőjük magukra hagyta őket, a nép valódi
jelleme szinte azonnal a felszínre került.
Miközben
tehát fenn a hegyen Isten átadta a törvénytáblákat Mózesnek, Izrael lent a hegy
lábánál a pusztában mégsem maradt tétlen. A hosszúra nyúlt várakozás alatt arra
jutottak, hogy vezetőjük minden bizonnyal a halálát lelte Isten jelenlétében,
úgyhogy egyiptomi mintára arany ékszerekből egy istenséget formáztak maguknak
abból a célból, hogy azt a szobrot istenként imádják. Ez az ő maguk kitalálta
istentisztelet azonban hamarosan egy groteszk pogány tivornyává alakult át.
Amikor Mózes visszatért és látta mindezt, első felindulásában nemcsak az
aranyborjút pusztította el, de az Istentől kapott kőtáblákat is összetörte.
Majd Mózes utasítást adott a lévitáknak, hogy tisztítsák meg a tábort a
vétkesektől, vagyis öljenek meg mindenkit, aki imádta az aranyborjút. Az
aranyborjú elkészítésével és annak imádásával Izrael számára egy álom
szertefoszlott. De mi is volt tulajdonképpen ez az aranyborjú? A tudósok és
történészek számára az aranybú történet sokáig csak egy legendának tűnt.
Azonban 1990-ben a tudományos világ legnagyobb meglepetésére a régészek egy
érdekes felfedezést tettek. A közel-keleti ásatások során találtak egy aranyból
készült borjúszobrot.
Mindez
azt bizonyítja, hogy az izraeliták ismerték Egyiptom egyik legfontosabb
istenét, Ápiszt, a bikaistent. Lehetséges-e az, hogy a bűnbeesett és Isten
ellen lázadó ember megváltozzon? Képes-e a törvény jó útra terelni a végső
pusztulás felé rohanó emberiséget?
Amikor
Isten Törvényt ad népének és szövetséget köt velük, felcsillan a remény, hogy az
emberiség történetében valami új kezdődik el, hogy helyreáll a kapcsolat Isten
és ember között. A szép álom azonban hamar szertefoszlik. Az aranyborjú történetében
számos párhuzam figyelhető meg az emberiség első lázadásával, amelyről a
Bibliai elején olvasunk. Az ember mindkét esetben nyíltan szembeszállt az őt
kegyelmébe fogadó Isten világos parancsával. A lázadók mindkét esetben
magyarázkodással álltak elő, hogy indokolják viselkedésüket. S végül az emberek
mindkét esetben eljátszották egyedüli kiváltságaikat, és súlyos büntetésben
részesültek. Egy pillanatra úgy tűnt, hogy az izraeliták valami újat
valósítanak meg az emberiség történetében. Egy egész nemzet elkötelezi magát
Isten követésére. Ehelyett azonban ugyanaz a régi történet ismétli meg önmagát.
Mindegy, hogy Isten milyen feltételeket szab, az ember mindig megtalálja a módját,
hogy megszegje azokat.
2.
Az egyetlen
reménysugár
Ebből
a komor háttérből csupán egyetlen reménysugár ragyog fel. Mózes népének
vonakodó vezetője ekkor végre felnő a feladatához, kegyelemért könyörög
Istenhez. Az ékesszóló imádság pedig meghallgatásra talál, és Isten még egy
esélyt ad Izrael népének. Ebben a figyelemreméltó jelenetben úgy látjuk Mózest,
mint aki Isten előtt állva könyörög a népért, hogy ne hagyja el választott
népét, Izraelt. Isten végül beleegyezett, hogy tovább vezesse őket. Itt újra
felvetül az a kérdés, hogy miért éppen Izrael népét választotta Isten? Valójában
soha nem kapunk erre kielégítő választ a Bibliában. Rendszerint valami effélét
olvasunk: „könyörülök, akin könyörülök, és kegyelmezek, akinek kegylemezek.”
(2Móz 33:19).
Isten
tehát fenntartja magának a jogot, hogy azt választ ki, akit ő akar. Egy valamit
azonban világossá tesz a Biblia. Azt, hogy nem a bátorságuk, lenyűgöző jellemük
vagy hűségük miatt esett Isten választása Izrael fiaira. Kiválasztásuk Isten
kegyelmi tette volt, amely egyetlen más népet sem illet meg.
Mózesnek
a lázadó népért való imádsága a tökéletes közbenjárás példájaként jelenik meg. Mózes
papi imával járt közben Istennél a népért. Könyörgött, hogy ne pusztítsa el
őket, és ezt három dologgal indokolta. Először is, hogy Isten csak nemrég
szabadította ki Izrael népét Egyiptomból, ezért nem hagyhatja el őket.
Másodszor, ha a fáraó tudomást szerezne a nép elpusztulásáról, azt hinné, hogy
valójában Egyiptom lett a győztes. Harmadszor pedig mivel Isten megígérte, hogy
megőrzi a népével kötött szövetséget, így azt nem vonhatja viasza. Mózes imája
hűen tükrözi, hogy tisztában van a nép bűnének súlyával, de ismeri az Úr
dicsőségét és népe iránti buzgó szeretetét is. Hasonló mintát követ Jézusnak a
közbenjáró imája, amit az elárultatása éjszakáján mondott el. Jézus tudta azt,
hogy milyen az élet valósága ebben a bukott világban, ezért arra kérte Istent,
hogy őrizze meg övéit, óvja meg őket az ellenségtől, mutassa meg irántuk való
szeretetét, és formálja át őket Igéjével. A Zsidókhoz írott levél, pedig arra
mutat rá, hogy Jézus bűntelen közbenjárókén ment fel a mennybe, ahol most az
Atya jobbján van, hogy könyöröghessen a népért.
Mózes
tehát Jézushoz hasonlóan, könyörög és jár közben Istennél, a saját életét
ajánlva fel váltságul népe életéért. Mózes ugyanis jól tudja, hogy az aranyború
elkészítésének és imádásának megbocsáthatatlan vétke joggal vívta ki Isten
igazságos ítéletét. A nép nem sokkal korábban megtapasztalta Isten erejét és
hatalmát. Ezért oly megdöbbentő, hogy mégis ilyesmire vetemednek. Ennek a
bűnnek a megmagyarázhatatlan jellege rámutat arra, hogy milyen ostoba minden
bűn, és mennyire szükséges Isten ítélete.
De
a történetben megjelenik egy halvány reménysugár is, amikor felragyog Isten
kegyelme. Az Úr még ezek után sem törölte el Izraelt a föld színéről, bár
joggal megtehette volna. Isten hű maradt szövetségéhez, és megőrizte népét,
noha megítélte azokat, akik vétkeztek ellene. Mózes felismerte, hogy valakinek
meg kell halnia ezekért a bűnökért, így azért esdekelt, hogy Isten
engedélyezzen egy helyettes áldozatot.
Valójában
az izraelitáknak is arra a tökéletes helyettesre lett volna szükségük, aki bűn
nélküli és hibátlan áldozatként ajánlhatja fel magát Istennek. Az Isten ellen
lázadó népnek tehát igazából Jézusra volt szüksége, mert egyedül ő tehette meg
azt, amit Mózes nem. Egyedül Jézus ajánlhatta fel magát a bűnért és nemcsak
Izrael bűnéért, hanem Isten összes gyermekének a bűnéért.
3.
Van-e új
kezdet?
Izráel
népének nagy reménysége az volt, hogy most valami új kezdődik el a számukra. Végre
megszabadultak a szolgaság igájából, és szabadon élhetnek. Egyiptom nyomorúsága
után hatalmas csodákat éltek át, Isten munkálkodott értük hatalmas kézzel és
kinyújtott karral. Az egyiptomi tíz csapás, a Vörös-tenger kettéválása, a
fürjek és a manna, a sziklából fakasztott víz, amálék népének csodálatos
legyőzése, ezek vezettek el a Sínai-hegyhez, ahol Isten találkozni akart az ő
népével.
Itt
pedig, amikor Isten kinyilatkoztatta magát az egész nép számára, itt kezdődhetne
el az a bizonyos új. De minden új kezdetnek a feltétele az, amit Isten mond a
Tízparancsolat bevezetésében: „Én, az Úr, vagyok a te Istened.”
(2Móz 20:2). E nélkül nincs igazi új kezdet. Izráel népe számára sincs. Isten
megmutatta nekik a hatalmát csodáin keresztül, de ha nem lesz úrrá az életükben
és nem lesz istenükké, akkor az új kezdet reménysége hamar a régi élet
folytatásába torkollik vissza. Izráel népének egész története az Istennel való
újrakezdések története. Akár a pusztai vándorlást, akár a honfoglalást, akár a
honfoglalás utáni bírák korszakát, akár a királyság korát, akár a fogság utáni
kort nézzük, ugyanazt látjuk. Amikor Isten megszűnik az életükben első lenni, Úr
és Isten lenni akkor marad az életükben a bűn rombolása és Isten helyét átveszi
a bűn szolgasága. De ez nemcsak Izráel népére igaz, hanem minden emberre,
minden közösségre, egyházra vagy nemzettre egyaránt. Ez ma is, a mi számunkra
is az új kezdet kiindulópontja és záloga. De mi történik akkor, ha úgy akarunk
újat kezdeni, hogy Istent kihagyjuk a számításból?
Ha
valaki Isten nélkül, a saját önigazságával eltelve és felfuvalkodva akar újat
kezdeni, akkor az történik vele, ami Izraellel történt a Sínai-hegynél. Elbukik,
mert a valódi problémát, önnön bűnös természetét viszi tovább magával. Isten
nélkül, bűnbánat, önvizsgálat nélkül nincs új kezdet. Jeremiás próféta így figyelmeztet:
„Majd
ha meg tudja változtatni bőrét a néger, vagy foltjait a párduc, akkor tudtok ti
is jót tenni, úgy megtanultátok a rosszat!” (Jer 13:23). Pontosan arra
utal Jeremiás, hogy ha ez a külső változás lehetetlen, akkor mennyivel
lehetetlenebb az, hogy az ember alaptermészetét a saját erejéből
megváltoztassa.
Ha
Istent kihagyjuk az életünkből, vagy ha valami mással cseréljük fel, az mindig
bukást hoz. Az édenkerti lázadás is ezzel kezdődött és a hazugság atyja azóta
is újra és újra ezzel kísérti az embert. Ezért nem tud az ember igazán újat
kezdeni, csak újra és újra ismételni a régit, a bűnöst, legfeljebb megváltozott
formában.
2020-ban,
amikor bennünket is elért a járvány, sokan mondták azt, hogy ez Isten büntetése,
ezért új életet kell kezdenie az emberiségnek. De bebizonyosodott, hogy az
ember, Isten nélkül, bűnbánat nélkül nagyjából csak az ilyen szlogenekig jut
el, de nem tud megváltozni. Abban a pillanatban, hogy egy kicsit is javult a
helyzet, máris minden visszazökkent a régi kerékvágásba, mert az emberek csak a
régi életüket akarták tovább folytatni.
Madách
Imre „Az ember tragédiája” c. művének a visszatérő motívuma is ez. Mindegyik
színben valami új kezdet tűnik fel, de mindig kiderül, hogy nincs új kezdet,
csak új tragédiák készülnek, amelyek újra és újra Ádám kudarcát ábrázolják. A
baj gyökere igazából az, hogy Ádám mindig Isten nélkül, a maga erejéből akar
újat kezdeni. A kísérője és tanácsadója pedig végig Lucifer.
Isten
csak az utolsó színben jelenik meg, miután Ádám felébred álmából, mert kiderül,
hogy álmodta a történelmet. Isten pedig megígéri Ádámnak, hogy újra kegyelmébe
veszi. Itt ütközik össze az, ahogy az ember saját maga, Isten nélkül, önnön
felfuvalkodottságából akarja jobbá tenni a világot és az Isten kegyelme, amely már
mindent megtett azért, hogy a világ jó legyen. Hiába tehát minden emberi
kísérlet, változni csak akkor fog az ember, ha a kegyelmes Isten veszi kezébe
az életét. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése