5.
Nyomorúságunk
Ha nyomorúságról beszélünk, akkor mindenekelőtt bajra
és bánatra gondolunk. De az igazi nyomorúságunk az, hogy elfordultunk Istentől.
A Paradicsomon kívül élünk, vagy más szavakkal: „száműzve” vagyunk az Istennel
való közösségből. Ebből származik életünk minden bűne és sebe.
Hogy milyen nagy a nyomorúságunk, azt megérthetjük, ha elolvassuk a Rom 3,9-20-at. Nyomorúságunkat jól megismerjük, ha életünket Isten törvénye szerint megvizsgáljuk. A törvény olyan, mint egy tükör (Jak 1,23); minél többször nézünk a tükörbe, annál többször látjuk, hogy szennyesek vagyunk. Nem szabad elmenni ettől a tükörtől, mint azt az az ember teszi, akiről a Jak 1,24-ben van szó. Éppen azt kell tudatosítanunk magunkban, hogy Isten törvényének kívánalmát nem teljesítjük. Mit kíván Isten? Azt, hogy Jézus Krisztus legyen a tükör, és azt, hogy szeressük Őt, és szeressük felebarátunkat. Egyszóval: szeretetet. Isten azt kívánja, hogy ez a szeretet tökéletes legyen: ezért találjuk a törvény összefoglalásában a „teljes” szót. A nyomorúságunk az, hogy hajlandók vagyunk a törvénnyel ellentétesen cselekedni, azaz Istent és felebarátunkat gyűlölni. Az Istennel való szakításban az a legrosszabb, hogy, amint a Káté mondja: „hajlandó vagyok Isten és felebarátom gyűlölésére”. Nem túlzás ez? Nem, ez az Isten és a felebarát elleni gyűlölet ott él minden szívben. Isten őrző kezének köszönhető, hogy megóv bennünket a gyűlölet fellángolásától. Ezt nevezzük Isten általános kegyelmének.
·
Bibliatanulmány: Róm 3,9-20
Pál ebben az igeszakaszban azt mondja, hogy minden
ember bűnös, senki sem kivétel. A törvény ismerteti meg velünk bűneinket.
1. Mit jelent ez: mindnyájan bűn alatt vannak? (9. v.)
2. Vannak emberek, akik keresik Istent. Nincs ez ellentétben a 11. verssel?
3. Mondj egy példát arra, amire a 13. vers céloz!
4. Mit jelent a 18. vers?
5. Mit jelent: a törvény cselekedeteiből megigazulni? (20.v.) Mondd el ezt
saját szavaiddal!
·
Kérdések:
Olvasd el a 2Móz1,13—16-ot! Mi volt Izráel nyomorúsága
Egyiptomban?
2. Sorolj fel a Bibliából olyanokat, akikről azt olvassuk, hogy nyomorúságban
voltak!
3. Mt 22,37-40! Melyik parancsolat a fontosabb: Istent szeretni vagy a
felebarátunkat?
4. Ki a felebarátod? Szeretni kell-e minden felebarátot?
5. Kell-e magadat is szeretni?
6. Mit jelent: E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták?
7. Pál a szeretetet a törvény betöltésének nevezi (Róm 13,10). Miért?
8. Sorold fel a hét bűnbánati zsoltárt!
9. Valóban nincs olyan ember, aki jót cselekednék?
10. Mi a legnagyobb nyomorúságunk?
11. Mit jelent ez: „természet szerint”?
·
Heidelbergi Káté:
3. Honnan
ismered meg nyomorúságodat?
Isten
törvényéből. Róm 3,20
4. Mit
követel tőlünk Isten törvénye?
Krisztus az, aki megtanítja nekünk a törvény lényegét
Máté evangéliuma 22. részében: „Szeresd
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből.
Ez az első és nagy parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat,
mint magadat. E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.”
5Móz 10,12
3Móz 19,18 Lk 10,27
5. Megtarthatod-e mindezt tökéletesen?
Nem, mert természetem
szerint hajlamos vagyok Istent és felebarátomat gyűlölni.
Róm 3,10.23 Jn 1,8 Róm 8,7 Ef 2,3
·
Imádság:
Látod, képes vagyok rá, Uram,
hogy Téged megtagadjalak,
hogy haragot és gyűlöletet,
tápláljak embertársaim ellen,
és elszakítsam magam
a Te szeretetedtől.
Lesütött szemmel
állok meg Teelőtted.
Törvényed lefegyverez.
Nincs mivel mentsem magam,
nincs helytálló magyarázat,
csak magyarázkodás.
Meg kell, hogy valljam:
„Vétkeztem, Atyám,
az ég ellen és Teellened!”
De tudom, de reménykedem, hogy öntelt tévelygéseimből
Hozzád hazatalálva Te, Uram, mert hiszem, hogy szeretsz,
magadhoz engem hazafogadsz.
ÁMEN
„Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg |
HISSZÜK ÉS VALLJUK (5.)
Az ember nyomorúsága
„Nincsen igaz ember egy sem, nincsen,
aki értse, nincsen, aki keresse Istent. Mind elhajlottak, valamennyien
megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem. Nyitott sír a
torkuk, nyelvükkel ámítanak, kígyóméreg az ajkukon; szájuk átokkal és
keserűséggel van tele. Lábuk gyors a vérontásra, romlás és nyomorúság jár a
nyomukban, és a békesség útját nem ismerik: Isten félelmével nem törődnek.” Rm 3:10-18
Ma,
ha a nyomorúság szó elhangzik, általában valamilyen bajra, betegségre, vagy
bánatra szoktunk gondolni. De a Biblia szerint az ember igazi és legfőbb
nyomorúsága abban van, hogy elszakadt az Istentől. Isten elleni lázadásunk
következtében kiűzettünk a Paradicsomból, s az Úr színe elől messzire
eltávozva, s Káinnal együtt az „Édentől keletre” (1Móz 4:16) élve
mi magunk is csak napról napra szaporíttatjuk a vétkeinket. Hogy milyen nagy a
mi nyomorúságunk, azt találó szavakkal írja le Pál apostol a Római levélben. De
ezt a nyomorúságunkat csak akkor ismerjük meg igazán, ha magunkat, és életünket
az Isten törvényéhez mérjük. A törvény olyan a számunkra, mint egy tükör,
amikor beletekintünk, felismerjük és meglátjuk minden hiányosságunkat és
bűnünket. A tükör azonban csak arra
képes, hogy rádöbbentsen a bűneinkre, de nem képes azokból minket
megtisztítani. A Törvény rádöbbent bennünket arra, hogy képtelenek vagyunk
megtartani Isten akaratát. Mert mit kíván tőlünk az Isten törvénye? Azt hogy
szeressük Őt, és szeressük embertársainkat. Jézus arra mutat rá, hogy a
parancsolatok betöltése a szeretet: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és a nagy
parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat.”
(Mt 22:37-39). Az Isten és az embertársaink iránti szeretetnek tehát
tökéletesnek és teljesnek kell lennie. A mi nyomorúságunk abban van, hogy erre
magunktól képtelenek vagyunk, sőt, ahogy a Káténk mondja „sokkal inkább hajlandók vagyunk
Isten és a felebarátjaink gyűlölésére.” (H.K. 5. k-f.)
Kérdezhetnénk:
Nem túlzás ez? Nem, mert a Biblia világosan beszél nekünk arról, hogy ez az
Isten és az embertársaink elleni gyűlölet ott él minden ember szívében. Csak az
Isten gondviselő szeretetének és kegyelmének köszönhető, ha Ő megóv bennünket a
gyűlölet fellángolásától, vagy ha már fel is ébredt szívünkben a harag és a
gyűlölet, nem enged bennünket abban a legvégsőkig elmenni. Ezt nevezzük Isten
általános kegyelmének.
Pál apostol
itt a Római levélben, miután hosszasan fejtegette, hogy a bűn miatt Isten
haragja van minden emberen, levonja a végső következtetést: „Nincsen
igaz ember egy sem.” (Rm 3:10). Zsidók és pogányok, az Isten törvényét
ismerők és a törvény nélkül élők egyaránt bűnösök. Mivel senki sem képes betölteni
Isten törvényét, senki sem teljesíti Isten világosan megfogalmazott akaratát
mindenki az Isten ítélete alatt van. Amire mi képesek vagyunk az legfeljebb a
kezdet, a nekifutás, a kísérlet, de nem több, a teljes engedelmességgel adósai
vagyunk az Istennek. Az a törvény, amely oly sokat követel, és amiből mi oly
kevéssel beérjük, szembesít bennünket igazi valónkkal. A törvény az a tükör, amely kíméletlenül
elénk állítja fogyatkozásainkat, felfedi mezítelenségünket, leleplezi
képmutatásunkat: „Hiszen a törvényből csak a bűn felismerése adódik.” (Rm
3:20/b).
„Mind
elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs
egyetlen egy sem.” (Rm 3:12) Amikor Pál apostolnak ezeket a szavait
olvassuk, bizonyára bennünk is felébred a dac, és az ellenállás. Nem lehet
mindenkit így egy kalap alá venni, hiszen mi mégiscsak különbek vagyunk
azoknál, akik tényleg embereket rabolnak ki és gyilkolnak. A mi „hétköznapi”
bűneinket nem lehet összehasonlítani azokéval, akik tényleg súlyos dolgokat
követtek el, pl. háborús bűnösökével, akik milliók haláláért felelősek. Az
pedig, hogy a bűn zsarnokoskodik felettünk, és hogy az első lélegzetvételtől az
utolsóig nem azt tesszük, amit akarunk, hanem amit a bűn kényszerít ránk,
egyenesen a becsületünket sérti. Mi igenis büszkén valljuk, hogy szabad és
független emberi lények vagyunk, aki saját maguk hozzuk meg a döntésünket.
Itt a Római
levélben Pál apostol is egy ilyen vitát folytat le az olvasóival. Felsorol
lehetséges ellenérveket, aztán sorra bizonyítja Isten Igéje alapján
kijelentésének igazát.
Nézzünk meg ma
mi is néhány ilyen ellenérvet, amelyek kimondva vagy kimondatlanul talán
bennünk is ott vannak. S amelyek megvizsgálása segíthet bennünket is az Isten
Igéjének jobb megértésében.
1.
A vallásos
emberek ellenérve
A Pál apostol
által hirdetett evangéliummal szemben a legtöbb kritikát és ellenérvet a
vallásos zsidók, a kegyesek fogalmazták meg. A vallásos emberek rögtön három
ellenérvet is fel tudnak sorolni azon állítás ellen, hogy nincs egy igaz ember
sem és mindenki vétkezett.
Azt
a kegyesek is készséggel elismerik, hogy vannak emberek, még az Isten
választott népe fiai között is, akik hűtlenné váltak az Istenhez. De a
hitszegők miatt Isten nem fogja hűségét felmondani. Isten mindenképpen hű marad
ígéretéhez, kitart a szövetsége mellett, akkor is, ha szövetségesei közül
egyesek elbuktak.
Másodszor
viszont az állítják a kegyesek, hogy ha az ő hitszegésük és hűtlenségük még
inkább napfényre hozza Isten igazságát és hűségét, akkor ez végső soron Isten
ügyét szolgálja, és ezért nem büntetni, hanem jutalmazni fogja őket.
Végül
pedig mondják a kegyesek, ha mindnyájan egyformán büntetésre méltók vagyunk,
akkor Isten előtt nincs különbség jó és rossz között, nincs értelme a jót
akarni és munkálni. Ha így is úgy is a megtorlás és az Isten ítélete fenyeget
bennünket, akkor nem is érdemes komolyan venni az ő akaratát s törni magunkat
az annak való engedelmességben. Netán szabadon vétkezhetünk is: „tegyük
a rosszat, hogy jó következzék belőle?” (Rm 3:8/b).
Pál apostol ezeknek a képtelen
következtetéseknek az útján nem akar tovább haladni, ezért röviden lezárja a
vitát ezzel a sommás megállapítással: „Az ilyeneket méltán sújtja az ítélet.” (Rm
3:8/c).
2.
Az idealisták
ellenérve
Nemcsak a
kegyesek, a vallásosak háborodnak ugyanis fel Pál apostol azon kijelentésén,
hogy minden ember bűnös, hanem becsületük védelme érdekében kiállnak az
idealisták is. Ők megkísérlik tompítani és enyhíteni az apostol szenvedélyes és
radikális kijelentését. Ők magukat józan és mérsékelt gondolkodóknak tartják,
akik mindenféle szélsőségtől óvakodnak. Szerintük különbséget kell tenni az
idea és a valóság között. A törvény, és amit az követel tőlünk, hogy teljesen
és tökéletesen megtartsuk Isten parancsolatait, ez az idea, a legfőbb eszmény,
erre kell törekedni. Mellette azonban komolyan kell venni a rideg valóságot,
hogy az ember esendő és gyarló.
A valóság
sohasem fedi az eszményt, az ember sohasem lesz képes a törvény tökéletes
betöltésére, ez azonban nem is olyan nagy baj. A legfőbb dolog ugyanis szerintük
az, hogy az ember lássa maga előtt azt az eszmét, és szüntelen törekedjék annak
megvalósításra. S ha ezt teszi, bizonyára el is nyeri Isten jó tetszését és
megtalálja az üdvösséget.
Az
apostol ezzel szemben leszögezi, hogy a törvény nem egy égi magasságokban
lebegő eszme, hanem Isten akaratának földi kifejeződése, Isten nemcsak a jóra
való törekvést várja tőlünk, hanem mindannak teljes betöltését és megtartását,
amit Ő parancsol nekünk. Ha pedig erre képtelenek vagyunk, akkor ez igenis az
jelenti, hogy legjobb szándékaink ellenére is Isten ítélete alatt vagyunk
mindnyájan.
3.
A realisták
ellenérve
Az idealisták
után a realisták is felsorakoztatják érveiket az apostol ellen. Ők is
önmérsékletre intik az apostolt. Szerintük ugyanis az ember mégsem olyan rossz,
mint ahogy azt Pál állítja. Hiszen az emberben van sok szép és nemes szándék,
jóindulat, tisztes és hasznos célokat tűz ki maga elé, képes az önfeláldozásra
és a szeretetre. Tény az, hogy az ember jó és nemes szándékait sokszor
keresztezik negatívan befolyásoló tényezők. Mindnyájan tapasztaljuk, hogy a
rossz környezet, milyen hatással van még a legjobb szándékú emberre is. A ránk
nehezedő terhek és bajok, a minket körülvevő világ könnyen elsodor minket attól
a jó és nemes céltól, amivel elindultunk. Ezek az adottságok és külső
körülmények a felelősek abban, hogy képtelenek vagyunk magvalósítani mindazt a
jót, amire a szívünkben ott van a vágy. Éppen ezért a realista is azt mondja,
hogy már az is elég, ha törekszünk a jóra, és senkitől sem várható el, hogy
tökéletesen teljesítsen. Pál azonban itt is megadja a tömör és világos választ:
„nincsen,
aki értse, nincsen, aki keresse Istent.” (Rm 3:11).
4.
A haladásban
hívők ellenérve
Az ellenkezők
sorában következnek a haladás hívei, akik azzal vádolják meg Pál apostolt, hogy
túl sötéten látja a helyzetet és ítéli meg az emberiséget. Ők azt mondják,
sokkal jobban kellene bízni és hinni az emberben. Szerintük az ember egy
progresszív lény, aki képes a fejlődésre, aki a hibáit felismerve képes
változtatni a dolgokon, aki képes arra, hogy jobbá legyen, előre lépjen,
fejlődjön. Persze ez az előrelépés, csak lassan megy végbe, ahogy a szó is
mutatja, csak lépésről lépésre haladva. Így tehát nem lehet mindent azonnal
elérni, a "nagy ugrás" helyett, a folyamatos fejődésre kell
törekedni. Ehhez pedig türelemre és időre van szükség.
Ha
Pál élne, akkor erre azt válaszolná, hogy az ember több mint háromezer éve
ismeri Isten törvényét, mégsem volt képes annak megtartásában előbbre jutni. Az
elmúlt évezredekben jutott-e előbbre az emberiség? Nem a technikai fejlettség
tekintetében, hanem az erkölcsre, a cselekedeteire tekintve? Vajon jobb lett-e
az emberiség? Nem, sőt a legpusztítóbb világháborúk és tömeggyilkosságok éppen
a "fejlettnek" mondott 20. században következtek be. Bizony igaza van
az apostolnak, amikor azt mondja: „Lábuk gyors a vérontásra, romlás és
nyomorúság jár a nyomukban, és a békesség útját nem ismerik: Isten félelmével
nem törődnek.” (Rm 3:15-18).
5.
A
materialisták ellenérvei
Végül
megszólalnak a materializmus hívei is, akik azt mondják, hogy az emberiség
egész történelme materiális következetességgel halad előre, a végső cél, az
osztály nélküli társadalom felé, amelyben mindenki egyenlő lesz és békében él
egymással.
Amikor ez majd
megvalósul, akkor nem lesz többé bűn, nem lesz kizsákmányolás és szenvedés a
földön. Ma még nem ért el erre a szintre az emberiség. A szocialista társadalom
igazságossága helyett ma még sokfelé a kapitalizmus igazságtalansága uralkodik.
A jó és nemes cél érdekében ezért, ha kell kemény kézzel, de be kell avatkozni,
erőszakot is szükséges alkalmazni, hogy aztán megvalósulhasson ez a szép új
világ, ahol végre majd mindenki boldog lesz.
Pál
azonban kíméletetlen őszinteséggel leleplezi a materialista alapon gondolkodó
és a földi mennyországról álmodozó emberek álságos, képmutató és hazug szavait: „Nyitott
sír a torkuk, nyelvükkel ámítanak, kígyóméreg az ajkukon; szájuk átokkal és
keserűséggel van tele.” (Rm 3:13-14).
S
bizonyára még sorolhatnánk további ellenérveket, de egyértelműen látni kell,
Isten Igéjének kijelentésével szemben minden ellenérv megdől, újra és újra
annak igazságára kell, hogy rádöbbenjünk: „Nincsen igaz ember egy sem.” (Rm
3:10).
Isten
előtt az egész világ ítélet alatt van. Mivel senki sem képes teljesen és
tökéletesen betölteni a törvényt, ezért mindenki adósa marad Istennek az
engedelmességgel, s így bizonyossá lesz, hogy cselekedetekből nem fog
megigazulni egyetlen halandó sem. Így tehát a törvény eredeti üdvösségszerző
szerepe megszűnik, és nem marad más csak az, hogy az engedetlen ember elé tárja
elégtelen magatartását: „Mert a törvény cselekedeteiből senki sem
fog megigazulni őelőtte. Hiszen a törvényből csak a bűn felismerése adódik.”
(Rm 3:20).
Pál
apostol mindezt nem kárörvendő módon mondja, nem másokat megítélve, hanem úgy,
hogy mindebben magát is találva érzi. Vajon ebben a helyzetben az apostol
elkeseredetten és lemondóan feladja minden reménységét? Nem, szó sincs róla!
Sőt úgy tűnik mintha még a legkeményebb ítéletet is, amit az egész emberiségről
kimond, áthatná egy rejtett diadalérzés, egy alig visszafogható öröm és boldog
bizonyosság, hogy ezzel az ítélettel még nincs vége a történetnek, az utolsó
szó ugyanis nem a bűné, a halálé, az ítéleté, hanem az igazságos, de ugyanakkor
kegyelmes és szerető Istené. Erről az örömüzenetről a következő fejezetekben
kíván szólni Pál, s fogunk szólni mi is a sorozatunk következő részeiben.
Bármilyen
sötéten is ecseteli a Biblia az emberiség állapotát, bármilyen mélyre jutottunk
mi is a bűnben és az engedetlenségben, bármilyen sötéten látjuk is a magunk
helyzetét, közben nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy a sötétségben már
felragyogott a fény, hisz Jézus mondja: „Én vagyok a fényes hajnalcsillag!”
(Jel 22:16). Nagypéntek sötétségében a Golgota keresztjén megvívta végső harcát,
sírba vitte bűneinket és feltámadásával legyőzte a halált a mi Urunk Jézus
Krisztus.
Minél inkább látjuk tehát, hogy mily
nagy a mi bűnünk és nyomorúságunk, annál inkább látjuk, hogy mily nagy és
végtelen Isten szeretete és irántunk való kegyelme. S annál inkább kell
vágynunk a bűneinkből való megtisztulásra és az ő bocsánatának
elnyerésére. „Bár vétkem súlya nagy, / Mégis
hozzád jövök: / A bűnnek gyűlölője vagy, / De kegyelmed örök.” (461.
dics. 2. v.). Ámen.
Felhasznált irodalom:
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai Református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi
Káté Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
Martin Hubacher: "Az igaz ember
hitből él" (Kiadja: Református Zsinati Iroda Budapest, 1997)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése