100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 62.
Szövetség Istennel: A Tízparancsolat
Olvasmány: 2Móz 20:1-26
„Ne féljetek,
mert azért jött Isten, hogy próbára tegyen benneteket, és hogy őt féljétek
mindig, és ne vétkezzetek!” (2Móz 20:20)
Isten
népe négyszáz év után végre szabadon tisztelhette az Urat és szabadon járhatott
a szent Istennel. De hogyan közeledjenek hozzá? Mit követel Isten igazsága? A Sínai-hegynél
Mózes igyekezett felkészíteni a népet arra, hogy átvegyék a parancsolatokat,
amelyekre nézve ígéretet is tettek, hogy be fogják tartani azokat. Két napig
tartott ez a megtisztulás, majd azt követően a nép szemtanúja lehetett Isten
minden képzeletet felülmúló fenségének, amint átadta Mózesnek a Tízparancsolatot.
A Törvény Isten ajándéka volt Izrael számára. Amikor Izrael a Sínai-hegynél
táborozott, Isten az egész néppel szövetséget kötött. Ezt szoktuk mózesi
szövetségnek nevezni, ugyanis Isten Mózes révén adta a Törvényt, amely
megszabta az Isten és a népe közötti kapcsolat kereteit. Az ókori szerződések
mintáját követve a Törvény egy olyan kapcsolatot rögzített, amelyben egy
magasabb rangú fél, azaz Isten és az ő alárendeltjei, azaz Izrael népe vettek
részt. A törvény bevezető részében Isten emlékeztette a népét arra, hogy ő
hűséges, és hogy miként gondoskodott róluk a korábbiakban. Isten népe azzal
fejezheti ki identitását, miszerint ők „szent nép” az őket körülvevő pogány népek
között, hogy engedelmeskedik a Törvénynek. Az izraeliták Isten következetes
szeretetét élvezték, az ő drága kincse voltak.
A
Törvény révén különleges lehetőséget kaptak arra, hogy megértsék, miképpen is
tervezte el Isten az ő népe életét, az emberek egymással való kapcsolatát,
illetve azt, hogy miként közelítsenek hozzá. Ez a sajátos életforma egyúttal a
környező népek számára is láthatóvá tette Isten dicsőségét. Az volt a cél, hogy a többi nép, látva
Izraelt, közeledjen Istenhez, és megismerje őt. A Tízparancsolatban Isten azt
az igaz életet írja körül, amelyet ő a saját népétől elvár. A Tízparancsolat
világossá teszi, hogy Isten mindenekfelett való, és mindennek Ura, valamint,
hogy miként lehet őt méltóképpen imádni. Ez után pedig arról van szó, hogy mi
következik az Isten iránti szeretetből, az Isten képére teremtett többi ember
iránti szeretetre nézve. Jézus szintén megerősíti, hogy a Törvénynek ez a két
fő oszlopa. Amikor megkérdezték tőle, hogy melyik a legfőbb parancsolat, akkor
az egész Törvényt a két fő parancsolatban foglalta össze: szeretni Istent és a
másik embert. Az egész törvény és a próféták mind ettől a két parancsolattól
függnek, mondja Jézus. Ez az egyszerű megfogalmazás nem leszűkíti a Törvény
látókörét, hanem bővíti azt, teljes engedelmességet követelve. Ha valakinek a
szíve az Isten szeretetével van tele, akkor az túlcsordulva számtalan konkrét
cselekedetben ölt testet. Az egyház, mint Isten szeretett népe arra hívatott,
hogy Jézus áldozatának mintájára maga is odaszánja magát Isten és az emberek
szeretetére, és így betöltse Krisztus törvényét. Isten Törvénye személyesen
neked szól! Egyes szám második személyt használ, nem pedig többes számot, azt
igazolva, hogy egy nép jelleme az egyének megfelelő viselkedésétől függ.
1. Az Isten által
elvárt minimum
A
Tízparancsolat a Biblia egyik legismertebb része. Nincs is olyan ember, aki ne
hallott volna már róla. Sokunk számára ez jelenti az erkölcsiség alapjait. A
Tízparancsolat foglalja össze számunkra mindazt, amit Isten elvár tőlünk. A
pusztában vándorló zsidók számára azonban a Tízparancsolat ennél sokkal többet
jelentett. A pogány népek, akik számos különféle istenséget imádtak, örökös
rettegésben éltek isteneik kiszámíthatatlansága miatt. Hiszen sohasem tudhatták
biztosan, hogy mi dühíti fel az isteneket és azt sem, hogy mivel lehet elnyerni
a tetszésüket. A zsidó nép számára azonban a Tízparancsolat döntő változást
hozott. Hiszen maga Isten, a világegyetem Teremtője nyújtott át nekik egy
szerződést, amelyet a saját kezével írt alá. Így a Tízparancsolat az izraeliták
számára a bizalom és a biztonság alapját jelentette. Isten így szólt Mózeshez: „Most azért,
ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok szövetségemet, akkor, bár
enyém az egész föld, valamennyi nép közül ti lesztek az én
tulajdonom. Papok királysága és szent népem lesztek. Ezeket az igéket kell
elmondanod Izráel fiainak.” (2Móz 19:5-6). Isten olyan nemzetet
akar magának, amelyhez nincs fogható. Olyan modellértékű társadalmat, amelynek
középpontjában az Isten iránti elkötelezettség áll. Az izraeliták nagy várakozással
tekintenek Mózesre, amint felkapaszkodott a sötéten füstölgő hegyre, hogy
Istennel találkozzon. Minden jelenlevő tisztában volt ennek a találkozásnak a
jelentőségével, amelyet mennydörgés, villámlás és hangos kürtzengés kísért. Még
a föld is megremeg a lábuk alatt. Ebből a Sínai-hegyi
találkozásból született meg a Tízparancsolat. A Biblia majd tovább részletezi a
szövetségi szerződést, de a Tízparancsolat fejezi ki azt a magatartást, amelyet
Isten elvár a népétől. A nép pedig egy akarattal így felelt: „Megtesszük
mindazt, amit az ÚR mondott. Mózes elvitte a nép válaszát az ÚRnak.” (2Móz 19:8).
Az égbetörő remények napja ez. Ha engedelmeskednek, akkor az izraeliták életén
Isten áldása lesz, és ez az áldás kiárad rajtuk keresztül más népekre is.
Izrael
mentes
lesz a betegségektől, bő termésben lesz részük, asszonyaik sok gyermeket
szülnek, hadseregük győzelmet arat, más szóval a nép soha nem látott jólétben
és biztonságban élhet, távol azoktól a problémáktól, amelyek a legtöbb ember
mindennapi életét kísérik. Cserébe Isten csak annyit kért az izraelitáktól,
hogy engedelmeskedjenek az itt felsorolt parancsolatoknak.
2.
A kőtáblák
Miét olyan fontos a Tízparancsolat? Azért mert
az egész Ószövetségnek ez a középpontja. Az izraelitáknak egy rázkódó és füstölgő
hegy lábánál kellett állniuk, ahol hangos kürtzengés kíséretében valami
olyasmit kaptak, ami egyedülálló az egész történelemben. Egy köbe vésett
dokumentumot, amelyet a szövetség ládájában, a nemzet legbecsesebb bútordarabjában
helyeztek el. Mitől volt olyan értékes ez a két kőtábla? Egy megszentelt
szövetség okmányait tartalmazta, amely Isten keze nyomát viselte.
Mégis, ha valaki fellapozza Mózes második
könyvét, és elkezdi olvasni a szövetség tartalmát, előfordulhat, hogy nem
igazán érti, mire is jó ez a nagy felhajtás. A szövetség a jól ismert
Tízparancsolattal kezdődik. A folytatásban azonban már olyan szabályok
leírásáról olvasunk, amelyeket nem igazán értünk. Szó van benne pl. az átkot
mondó szülőkre vonatkozó szabályokról, majd a fogak kiveréséről, ami furcsán
keveredik a kamatlábakra vonatkozó szabályokkal, majd pedig arról olvasunk,
hogy nem szabad a kecskegidát az anyja tejében főzni. Mi tehát a különleges és
fontos ezekben az olykor egészen fura előírásokban?
Mivel
napjainkban nem kőtáblákon kommunikálunk, ezért átfogalmazva így is
kérdezhetjük: „mitől olyan értékes egy
darab papír?” Társadalmunk még a mai
digitális korban is óriási jelentőséget tulajdonít bizonyos papíroknak. A ma
embere számára is nagy jelentőséggel bírnak olyan papírok, mint pl. az
alkotmány vagy egy anyakönyvi kivonat. Izrael népének tulajdonképpen az
alkotmánya nem más, mint a Tízparancsolat, mint az Istennel kötött szövetség
dokumentuma.
A
törvények részletes leírását három helyen találjuk meg. Az első a Sínai-hegyen
adott parancsolatok, ezt a Mózes 2. és 3. könyve tartalmazza. A második a
pusztai vándorlás során kapott törvények összességét írja le, ez a Mózes 4.
könyve. A harmadik pedig a Moáb mezején
adott összefoglalása a törvénynek, ez pedig a Mózes 5. könyve. A teljes törvénykönyv kiterjed az egész nemzet
életét meghatározó alapelvektől egészen a mindennapi élet apró-cseprő vitáira.
Isten egy egész kultúrát dolgozott ki népe számára, amelyben összesen 613
különféle parancsolat szabályozza a politikai, a társadalmi és a lelki életet.
Ma
az anyakönyvi kivonat, legyen szó akár születési vagy házassági anyakönyvi
kivonatról, csupán egy darab papír, amely többnyire egy irattartó mappában vagy
egy fiók mélyén lapul. Amikor azonban szükség van rá, akkor semmi más nem helyettesítheti.
Ez bizonyíthatja, hogy egy fiatal már elérte azt a kort, hogy jogosítványa
lehessen, vagy, hogy egy idősebb ember betöltötte a nyugdíjkorhatárt. Ez az okmány
biztosítja továbbá az állampolgárok sok más jogát is. Az anyakönyvi kivonatok
így rendkívül fontos és értékes okiratok. A házasság természetesen sokkal több,
mint egy okirat. A törvény előtt azonban mégis szükség van erre a papírra. Ez a
dokumentum hivatalossá és törvényessé teszi a legbensőségesebb és
legszemélyesebb kapcsolatot, amely férfi és nő között lehetséges. A későbbiekben
Hóseás, Jeremiás és Ezékiel próféta a házassághoz hasonlította Istennek az
izraelitákkal kötött szövetségét. Rámutattak arra, hogy Izrael házasságtörővé
vált Istennel szemben, és felszólították a népet, hogy térjen vissza az eredeti
szövetséghez.
A
törvények kimerítően részletes taglalása így tulajdonképpen nem más, mint Isten
és népe szeretetkapcsolatának kifejeződése. Izrael számára a szövetség azt
jelentette, hogy mint nemzet megszületett. Isten kijelentette, hogy Izraelt
választotta ki, és ők Isten legdrágább tulajdonai. Isten mindennél jobban
vágyott arra, hogy legyen egy népe, egy olyan társadalom, amely az Isten iránti
elköteleződésen alapul.
Egy
olyan népre volt szüksége, amely elkülönül a többi nép közül és teljesen
Istennek szenteli magát. A szövetség nemcsak a kötelezettségeket tartalmazta,
hanem azokat a jutalmakat is, amelyeket Isten a családjának tekintett
választott népének szánt.
3.
A Szövetség
népe
Abban
a pillanatban, ahogy Mózes kivezette az izraelitákat Egyiptomból elkezdődött az
ő néppé formálódásuk. De ez nem egyik napról a másikra történt, hanem egy
hosszú folyamat volt. Isten beteljesítette az Ábrahámnak tett ígéretét, hogy
megsokasítja utódait és nagy néppé teszi őket De Ábrahám útódainak sok
mindenben meg kell változniuk, hogy Isten népévé formálódjanak.
Három
hónappal az után, hogy az izraeliták elhagyták Egyiptomot, megérkeztek a
Sínai-hegyhez, ugyanarra a helyre, ahol Mózes először találkozott Istennel.
Most azonban más volt a helyzet. Akkor Isten egy emberhez beszélt az égő
csipkebokorból, most azonban az egész hegy lángolt. Akkor Isten egy embert
hívott el, most azonban egy egész népet hív el, és jelenti ki magát nekik ezen
e hegyen mennydörgés és villámlás közepette.
Mózesen
keresztül emlékeztette Isten az izraelitákat arra, hogy mit tett értük, és hogy
mi a terve velük. Elmondta nekik, hogy úgy hozta ki őket Egyiptomból, mint
ahogyan a sas viszi szárnyain fáradt fiókáit. Az, hogy Izrael Isten népévé
válik teljes mértékben Isten kegyelmes cselekedete: „Ti láttátok, mit cselekedtem
Egyiptommal, hogyan hordoztalak benneteket sasszárnyakon, és hogyan hoztalak
ide benneteket.” (2Móz 19:4). Isten célja, hogy olyan népe legyen,
amellyel kapcsolatban áll. De miért őket választotta Isten? A válasz ez: „Most
azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok szövetségemet,
akkor, bár enyém az egész föld, valamennyi nép közül ti lesztek az én
tulajdonom. Papok királysága és szent népem lesztek. Ezeket az igéket kell
elmondanod Izráel fiainak.” (2Móz 19:5-6). Isten tehát egy különleges
célra választotta ki és hívta el Izraelt. Minden nemzet közül ők a kiválasztott
nép, Isten saját népe, féltve őrzött tulajdona.
Ábrahámnál
is láttuk, hogy a kiválasztás nem privilégium, a célja a nemzetek javának
szolgálata. Ha az ő uralma alatt élnek, akkor töltik be a feladatukat, hogy
„papok királysága” és „szent nép” legyenek. A „szentség” az egyik legfontosabb
tulajdonság, amellyel a Biblia Istent jellemzi. Azt fejezi ki, hogy Isten
különleges, különbözik mindentől, ami teremtett, és mindamellett jó. Izraelt
arra hívja el Isten, hogy szent legyen, különböző a többi nemzettől, Isten
különleges népe. Az izraeliták csak akkor lesznek mások, ha az életükben
megjelenik Istennek ez a jellemzője is. Ha Izrael így cselekszik, betölti
különleges szerepét, papok királysága lesz a népek között. A papok szerepe és
feladata az Isten és az emberek közötti közvetítés. Ezt a szerepet kell, hogy
betöltse Izrael, közvetve Isten és a népek között. Példává kell válnia a világ
számára, hogy hogy változtat meg egy népet az, ha Istennel szövetséget köt. Az
Istennek való engedelmességük által mutathatják meg az izraeliták a többi nép
számára, milyen az élet Isten uralma alatt. Izrael teljes életvitele, a családi
élettől kezdve a törvényeken, a politikán és a gazdaságon át egészen a
pihenésig azt kell, hogy tükrözze milyen Isten és mi az ő eredeti, teremtésbeli
szándéka az emberi élettel. Izraelnek úgy kell élnie az életét Isten uralma
alatt, hogy tanúságot tegyen arról, miképpen van jelen Isten a népe között. Ez
a teljes és gazdag élet pedig vonzó lesz más népek számára. Így Izrael betölti
majd az ábrahámi szövetséget, általa nyernek áldást a népek.
Isten
azért szabadítja meg az izraelitákat, mert kegyelmes szeretettel szereti őket,
nem pedig azért mert megérdemlik. A szabadítást követően az izraeliták
rendeltetése, hogy papok királysága és szent nép legyenek, csak akkor teljesül
be, ha engedelmeskednek Istennek és az Ő uralma alatt élik az életüket.
Az
Istennel való szövetségi szerződés feltételeit a Tízparancsolat, vagy más néven
a „Tíz Ige” jelenti Izrael számára. A „Tíz Igét” követő általános elvek pedig a
gyakorlati megvalósulását részletezik és Izrael népének az Isten jelenlétében
élt életének minden területét érintik. Isten
szándéka, hogy a „Tíz igében” megfogalmazott elvek alakítsák népének életét,
mert így fog az életükön tükröződni, hogy milyen Isten. Csak akkor töltik be
elhívásukat és lesznek áldássá a népek számára, ha Isten törvénye átalakítja
egész életüket. Isten igéje erre hív minket is: „Ti azonban választott nemzetség,
királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy
hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára
hívott el titeket.” (1Pét 2:9). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése