100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 58.
Családi
viszályok
Olvasmány: 1Móz
37:1-36
„Elment
tehát József a testvérei után, és megtalálta őket Dótánban. Amikor távolról
meglátták, még mielőtt a közelükbe ért, megegyeztek egymás között abban, hogy
megölik. Ezt mondták egymásnak: Nézzétek, ott jön az álomlátó! Gyertek,
öljük meg, dobjuk bele egy kútba, és mondjuk azt, hogy vadállat ette meg! Akkor
majd meglátjuk, mi lesz az álmaiból!” (1Móz 37:17-20).
A Biblia jó néhány testvérharcról beszámol.
Káin és Ábel, Izsák és Izmael, Jákob és Ézsau vetélkedése után ma József
története van előttünk, ahol tíz testvér fog össze egy ellen. József történetét
minden eddiginél részletesebben beszéli el a Szentírás. Ez pedig azt mutatja,
hogy József személye különösen is fontos. Kétségtelen, hogy József életének
története minden idők egyik legkalandosabb története. Egy a testvérei által
megtagadott és kitaszított fiú, egy megvetett rabszolga, egy gyalázatos dolgokkal
megvádolt és aratatlanul börtönbe zárt fogoly a világ leghatalmasabb
birodalmának a második számú vezetőjévé lép elő. Ilyen nem sokszor fordult elő
a történelemben. József története egy olyan esemény elbeszélésével indul, amely
csaknem végzetes tragédiához vezet. József, mint apjának legkedvesebb gyermeke
nyilvánvalóan elkényeztetett fiúként nőtt fel. Ráadásul maga József teljesen
érzéketlennek bizonyult a testvérei egyre erősödő féltékenységével és
irigységével szemben.
József először azzal vonja magára bátyjai
dühét, hogy különös álmaival henceg előttük. Majd azzal ingerli fel testvéreit,
hogy rossz híreket hord róluk az apjuknak és ezzel még tovább ront a helyzetén.
Józsefnek végül sikerült teljesen elidegenítenie magától a testvéreit. A
testvérei először meg akarták ölni Józsefet, de aztán úgy határoznak, hogy
inkább rabszolgának adják el, mert így még hasznot is húzhatnak az egészből.
Így kerül József rabszolgaként Egyiptomba. Az idős Jákobnak azt hazudják fiai,
hogy Józsefet vadállat tépte szét, s bizonyítékul a bárány vérével
beszennyezett és szétszaggatott köntöst mutatják be. Így ezek után sem a
testvérei, sem az apjuk nem számítanak arra, hogy Józsefet valaha is
viszontlátják.
Istennek azonban más terve volt. József
Istentől kapott ajándéka, a különös álmok és azok megfejtésének képessége, amit
gyermekkorában még dicsekvésre használta, később a távoli Egyiptomban már
felnőttként és a próbák által bölcsebbé lett Józsefnek a megmenekülését
szolgálták. Így történhetett meg, hogy József hamarosan a fáraó udvari
tanácsának az élén találta magát. Már az, hogy egy idegen származású rabszolga
ilyen magas pozícióba emelkedik, önmagában is érdekessé teszi József
történetét, de a bibliai elbeszélés ennél jóval többet akar elmondani a
számunkra.
A történet tovább folytatódik, mert Isten azt
akarja, hogy a családtagok megbocsássanak egymásnak. József történetében
meglepő módon többször ismétlődik bukás és felemelkedés, mélypont és magasság,
de az mindig hangsúlyos, hogy Isten soha nem hagyta el őt. József példája
kemény lecke.
• Öröklődő családi viszályok
Ábrahám, Izsák és Jákob, valamint az ő
tizenkét fia, az ún. patriarchák, vagy ősatyák. Ezekben a történetekben sok
közös vonás van. Például jellemző vonása ezeknek a történeteknek a családi
kapcsolatok megromlásának és megszakításának visszatérő témája. A testvérek
vagy családtagok közötti viszály többféle módon is jelentkezik, és beszennyezi
a későbbi utódaik életét is. Mindezekből láthatjuk, hogy a kapcsolatok
katasztrofális megromlása, amely Ádám és Éva bukásával vette kezdetét, újra és
újra megjelenik az emberiség történetében. A bibliai elbeszélések nem
szépítenek, hanem őszintén szembesítenek bennünket a valódi jellemünkkel. A
bibliai hősök, hozzánk hasonló esendő emberek, de Isten mégis kiválasztja őket,
hogy először bennük munkálkodva, őket formálva és megújítva, majd pedig általuk
munkálkodva vigye véghez tervét az egész emberiség megmentésére.
A történet a kút mélyén, egy sötét verem
legalján kezdődik. A kút olyan mély és falai olyan meredekek, hogy a fiú, aki
az alján fekszik, nem tud kimászni belőle. De ha valami csoda folytán mégis
sikerült volna kimásznia, a testvérei bizonyára visszadobták volna. Megdöbbentő
tömörséggel számol be a jelenetről a Biblia: „Amikor József odaért a testvéreihez, lehúzták róla a ruháját: a tarka
ruhát, amely akkor is rajta volt. Azután fogták, és beledobták a kútba. A kút
üres volt, nem volt benne víz. Ezután leültek enni.” (1Móz 37:23-25a).
A kút, amibe Józsefet bedobták a testvérei,
valójában egy elhagyatott esővízgyűjtő ciszterna lehetett. A fiú, aki odalent
fekszik még csak tizenhét éves, a szíve tele van félelemmel, keserűséggel és
csalódással. A testvérei nevét kiáltja, a bocsánatukért esedezik, de azok bár
hallják a kiáltozását, nem könyörülnek rajta. A testvérek majd huszonkét év
elteltével, amikor már az éhség megtörte gőgjüket és a bűntudat erősen gyötri
őket, töredelmesen megvallják: „mert
láttuk az ő nyomorúságát, amikor könyörgött nekünk, de nem hallgattunk rá. Emiatt ért utol bennünket ez a
nyomorúság.” (1Móz 42:21).
Ők voltak tehát József testvérei, akik
mindnyájan Ábrahám dédunokái, Isten szövetséges népének tagjai, a kiválasztott
nép, akiknek családfájában az Isten ígérete szerint majd a Szabadító neve is
megjelenik, aki az egész emberiség számára adatik majd. Egyelőre azonban ebből
még semmi sem látszik. József a kút mélyén kétségbeesetten kiabál, ők pedig
nyugodtan leülnek és megebédelnek. Kegyetlenek és gonoszak, a szívük olyan
kemény, mint a kő. A hasukat fontosabbnak érzik az öccsüknél, akit mélységesen
megvetnek. A Szentírás ilyeneket mond József testvéreiről: „úgy meggyűlölték, hogy egy jó szót sem tudtak hozzá szólni… Emiatt még
jobban meggyűlölték… És még jobban meggyűlölték az álmaiért és beszédéért…
Ezért féltékenykedni kezdtek rá a testvérei.” (1Móz 37:4-5,8,11).
Ennek a nagy gyűlöletnek és mérhetetlen
irigységnek kétségtelenül meg volt az oka. A családi viszályok, a
személyválogató szeretet, a vetélkedés már generációk óta öröklődött tovább
ebben a családban. Jákob gyermekkorában az anyja, Rebeka kedvence volt, míg
apjuk Izsák inkább Ézsaut kedvelte. Felnőttként Jákob is ezt az örökölt családi
mintát követte, amikor a tizenkét fia közül Józsefet megkülönböztetett
bánásmódban részesítette, kivételezett vele, jobban szerette őt minden más
gyermekénél. A dolgok hátterében Jákob házaséletének zűrzavarai is ott állnak.
Jákobnak ugyanis két felesége Lea és Ráhel, valamint két ágyasa volt, de
valójában csak egyedül Ráhelt szerette. Ennek a Ráhelnek elsőszülött fia volt
József. Amikor aztán Ráhel második gyermekét Benjámint szülte, meghalt. Így
aztán Jákob azzal őrizte kedvenc asszonya, Ráhel elmékét, hogy tejben-vajba
fürösztötte Ráhel gyermekeit, különösen is az idősebbiket, Józsefet.
Jóllehet Ráhel két gyermeke közül József, az
idősebbik már olyan nagy, hogy segíthetne a ház körüli munkákban, de Jákob
otthon tartotta őt maga mellett, ahogy egykor anyja vele is ezt tette. Miközben
a testvérei keményen dolgoztak, József otthon játszhatott, neki nem kellett
dolgoznia. Miközben a többiek csak a kinőtt ruhákat kapták meg, József mindig
új ruhát kapott.
Később pedig arról olvasunk, hogy Jákob
elküldi ugyan Józsefet is a nyájhoz a mezőre, de csak azért, hogy híreket
hozzon a többiek felől. Így a nyáj vigyázása helyett a kémkedés és az árulkodás
lett József feladata: „József rossz
híreket hordott róluk az apjuknak.” (1Móz 37:2b). Csoda-e hogy ezek után a
testvérek látni sem akarják Józsefet? Van-e megoldás egy ilyen zűrzavaros
családi helyzetre? Van-e kiút egy ilyen nagy mélységből, ahová most József
jutott? József története nemcsak az emberi gyarlóságot és bűnt mutatja be, de
azt is, hogy van megoldás azok számára, akik bíznak Istenben.
A bibliai elbeszélések egyáltalán nem elnézőek
az ilyen viselkedéssel szemben, hanem szembesítenek bennünket Isten választottainak
valódi jellemével. Isten ilyen embereken keresztül fog áldást hozni a világba,
de először bennük és velük kell munkálkodnia, hogy éretten viselkedjenek, és
képesek legyenek a megbékélésre. Mind Jákob, mind pedig József története a
családi megbékélések története. József történetében láthatjuk kibontakozni azt
a fejlődést, amelynek során az elkényeztetett, önző, kapcsolatokra képtelen
fiatalemberből érett, önzetlen és mások vezetésére is alkalmas személlyé
formálódik, aki képessé lesz a családjával való teljes megbékélésre.
• Az Úr gondviselő jelenléte
A másik közös elem az ősatyák történetében az
Isten gondviselő jelenléte. Isten törődik választottaival, dacára azok minden
bűnének. Ismétlődő motívum az is, hogy az ősatyák feleségei általában meddők,
de Isten kegyelméből aztán mégis csodás módon gyermeket fogannak. Közös vonás
az is, hogy valamilyen természeti katasztrófa és annak következménye, pl. éhség
fenyegeti az ősatyák családját. A nehéz helyzetekben pedig az ősatyák sokszor
önző és ostoba módon cselekszenek, ezzel újra és újra veszélybe sodorják
magukat és utódaikat. Mégis ebben az egész emberi zűrzavarban egy valami
állandó. Ez pedig Isten hűsége. Isten gondviselő törődését fejezi ki az a név
is, amellyel ezekben a történetekben gyakran Istent illetik. Ő az „El Saddaj”, azaz a Mindenható Isten.
Ő az aki, képes a meddőt termékennyé tenni, az
emberi engedetlenség és bűn által elrontott dolgokat helyrehozni és
beteljesíteni ígéretét. Isten gondviselése tehát mindvégig kiemelt motívum
marad az ősatyák történetében. Istennek gondviselő jelenléte kiemelt motívuma
József történetének is. József felismeri, hogy ami vele történt, azt Isten
rendelte el, mégpedig azért, hogy „maradékotok
legyen a földön, és életben tartson benneteket nagy szabadítással.” (1Móz
45:7). A történet legvégén pedig ezzel nyugtatja testvéreit apjuk halála után: „Ti rosszat terveztetek ellenem, de Isten
terve jóra fordította azt, hogy úgy cselekedjék, ahogyan az ma van, és sok nép
életét megtartsa.” (1Móz 50:20).
József történetének egyik fontos tanúsága,
hogy az Úr a nehézségek által próbára tesz, de mindezt a javunkra teszi. Isten
törődik az övéivel, de nem mindig tesz azonnal csodát, hogy megszabadítsa őket
a bajból. Isten nem küld Józsefhez egy angyalt, hogy felhozza őt a kút
mélyéről, sőt József útja még mélyebbre vezet, mert rabszolgaként eladják
Egyiptomba, majd ártatlanul börtönbe kerül. József próbatételei tehát tovább
folytatódnak és fokozódnak is, de minden esetben azt olvassuk, hogy az Úr
mellette volt. József a sötét kút mélyéből az egyiptomi rabszolgaság kegyetlen
világába kerül, a Biblia azonban ezt mondja: „De az ÚR Józseffel volt, ezért szerencsés ember lett, így aztán
egyiptomi gazdájának a házába került.” (1Móz 39:2). Józsefnek jó dolga volt
egyiptomi gazdája házában, de hamarosan egy újabb mélypont jön, a börtön
sötétsége. A Biblia azonban ismét így ír:
„De az ÚR Józseffel volt, hűséges maradt hozzá, és gondoskodott róla, hogy
elnyerje a börtönparancsnok jóindulatát.” (1Móz 39:21).
Az egyik oldalon csapások, bukások és kudarcok
sorozata, látszólag nem jön megoldás, nincs kiút, sőt csak egyre rosszabbra
fordul József sorsa. A másik oldalon pedig ott van Isten megtartó kegyelme.
Vele van Józseffel Isten a kút mélyén, és akkor is, amikor rabszolgaként idegen
országba kerül, akkor is, amikor börtönbe kerül, mert minden helyzetben Isten
hűséges szeretete veszi körül Józsefet.
József számára a megoldás nem jött azonnal,
még hosszú utat kellett bejárnia, sok próbatételen átesnie, de Isten mindig
vele volt, soha nem hagyja el őt. Azokat a rossz dolgokat pedig, amelyek
megtörténnek vele, valamiképpen mindig a javára fordította. Nem Isten bünteti
rosszal, vagy csapásokkal Józsefet. A rossz az ember bűnbeesésének, Istentől
való elszakadáságának a következménye. Ezért van az, hogy ha a szülők
kivételeznek egyes gyermekeikkel, rosszul nevelik őket, ennek következménye az
irigység és a viszálykodás a családban, s emiatt kerül József is a kút mélyére.
Aztán egy a vágyain uralkodni képtelen egyiptomi nő szeszélye és hazug vádjai miatt
kerül József börtönbe. Majd a be nem tartott ígéret következtében még évekig
börtönben marad annak ellenére, hogy ígéretet kapott arra nézve, hogy majd
kijuttatják a börtönből. Az Úr gondviselő jelenlétének megtapasztalása által
Józsefnek még sokat kellett tanulnia, fejlődnie és formálódnia, hogy az
álmaival könnyelműen hencegő elkényeztetett kedvencből, felelősségteljes és
megbocsátani képes felnőtt hívő férfivé váljon.
József történetét olvasva egyrészt mondhatjuk
azt mai szóval élve, hogy Józseffel jól kitolt az élet. Előbb elkényeztették
aztán megalázták, bántalmazták, eladták, majd szexuálisan zaklatták, ártatlanul
megvádolták, börtönbe zárták, ígérgettek neki, aztán végül cserbenhagyták. De
József sohasem adta fel. A keserűség soha nem tudta maga alá temetni. A harag
soha nem fajult a szívében gyűlöletté. József szíve soha nem keményedett meg. A
csapások nem eltávolították, hanem csak még közelebb vitték őt Istenhez. A
bizalma Istenben nem rendült meg, hitében nem gyengült meg. Nemcsak túlélte a dolgokat,
de gyarapodott és erősödött Istenbe vetett hitében.
József életén mások is felismerték Isten
áldását. Az egyiptomi gazdája, Potifár annyira megbízott benne, hogy az egész
háza fejévé tette. A börtönparancsnok pedig rábízta Józsefre a rabok élelmezését
és ellátását. Végül pedig a fáraó álmának megfejtéséért József Egyiptom második
emberévé emelkedett. József így lett a családja, Egyiptom, sőt az egész föld
népeinek megmentőjévé a nagy éhinség idején.
Hogyan történhetett meg mindez, amikor József élete
látszólag tragédiák sorozata volt? Legalábbis a külső szemlélő számára József
története elsőre kudarcok és csapások sorozatának tűnik. A hit szemei azonban
felismerhetik benne Isten jelenlétét, munkálkodását, gondviselő szeretetét.
József maga is csak lassan jutott el erre a felismerésre, fokozatosan
formálódott, tisztult és erősödött jelleme és hite. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése