Pünkösd
Olvasmány: ApCsel
2:1-36
„Amikor ezt
hallották, mintha szíven találták volna őket, és ezt kérdezték Pétertől és a
többi apostoltól: Mit tegyünk, testvéreim, férfiak” ApCsel 2:37
Lukács evangélista beszámolója szerint pünkösdkor
zarándokok ezrei tolongtak Jeruzsálem utcáin, akik azért érkeztek ide, hogy
részt vegyenek a közös ünneplésben. A zsidók számára ez volt a „Sávuót”, a „Hetek
ünnepe” a Sínai-hegyen történt törvényadás emléknapja, és az új kenyér ünnepe.
A pünkösd a hét bibliai ünnep egyike, melyeket Isten rendelt el Izrael népének.
A tavaszi ünnepeket megkoronázó esemény, ami dátumát tekintve is szorosan
összetartozik a páskával, hiszen a pünkösd megünneplésének időpontját Mózes
törvénye az attól számított héthetes időszak elteltével, az ötvenedik napban
jelöli meg.
A
bibliai időkben a pünkösd elsősorban aratóünnep volt. A föld minden gyümölcsére
úgy kellett nézni, mint ami Isten jóságának adománya, ezért felhasználását a
zsenge ajándékának megadása nélkül úgy tekintették, mintha megrabolták volna
Istent. Ezért minden évben hoztak az emberek egy kosárra valót a papnak, hogy
tiszteletet adjanak a Mindenható Istennek és imádkozzanak Őelőtte. Egyúttal
bizonyságot tettek arról, hogy őseik jövevények voltak, de Isten volt az, aki
kiszabadította őket az egyiptomi rabszolgasorsból és új hazát adott nekik, és
bevezette őket a tejjel és mézzel folyó földre, ahol megáldotta őket
földbirtokkal és jó terméssel. (5Móz 26:1–10).
1.
A tanítványok
megváltozott élete
Jézus
tanítványainak kis csoportja ekkor szintén Jeruzsálemben
tartózkodott, mivel Mesterük utasítása szerint itt kellett várakozniuk arra,
hogy az ígéret szerint majd mennyei erővel ruháztatnak fel. Jézus az ő
mennybemenetele előtt ugyanis így búcsúzott tanítványaitól: „És íme, én
elküldöm nektek, akit Atyám ígért, ti pedig maradjatok a városban, amíg fel nem
ruháztattok mennyei erővel.” (Lk 24:49).
Ez
az ígéret teljesedet most be. Hirtelen nagy szélzúgás támadt és lángnyelvekhez
hasonló formában leszállt Isten Szentlelke a tanítványokra. Ez a „mennyei erővel” való felruháztatás az
jelentette, hogy a Szentlélek kitöltetése által, Isten jelenléte vett lakozást
a tanítványokban. Ez olyan robbanásszerű változást hozott a tanítványok
életében, ami teljesen átformálta az életüket.
A
tanítványok életének megváltozása olyan nyilvánvaló volt, hogy Jeruzsálemben nemsokára
mindenki Jézus követőiről kezdett beszélni. A világ minden tájáról összesereglett
zarándokok megdöbbenve hallgatták az apostolok bizonyságtételét. A sokaságban
ugyanis nemcsak zsidó anyanyelvűek voltak, hanem olyanok is szép számmal, akik
más nyelvet beszéltek, mégis mindenki a saját anyanyelvén értette az apostolok
szavait. Nem kétséges, hogy valami különös dolog történt itt Jézus
tanítványaival. Ők mindnyájan galileai származásúak voltak, akik nem igen
beszéltek idegen nyelveket. Lukács mégis ezt írja róluk: „Mindnyájan megteltek
Szentlélekkel, és különféle nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogyan a Lélek
adta nekik, hogy szóljanak.” (ApCsel 2:4).
Az
a Péter, aki nem sokkal korábban háromszor tagadta meg Jézust, csakhogy mentse
az életét, most bátran szembenézett a zsidó és római hatóságokkal és nem félt
nyíltan megvallani, hogy kicsoda számára Jézus. Péter és a többi tanítvány a nagy
sokság előtt nagy erővel tett bizonyságot Jézusról. Sokan örömmel fogadták az
apostolok bizonyságtételét és ezt mondták: „zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok:
halljuk, amint a mi nyelvünkön beszélnek az Isten felséges dolgairól.” (ApCsel
2:11). Mások azonban csak csodálkoztak, sőt olyanok is voltak, akik rosszindulatú
vádakkal illették őket: „Megdöbbentek mindnyájan, és tanácstalanul
kérdezgették egymástól: Mi akar ez lenni? Mások azonban gúnyolódva
mondták: Édes bortól részegedtek meg.” (ApCsel 2:12).
Péter
az, aki végül előállt és a felhozott vádakra válaszolva egy hosszabb
igehirdetést tartott, amelyben arra mutatott rá, hogy a jelenlévők a világtörténelem
legfontosabb eseményének a tanúi. Ezekben a különös eseményekben Istennek a
korábban adott ígéretei teljesedtek be. Péter Jóel próféta és Dávid király
szavait idézve bizonyította, hogy az egész Ószövetség Jézusra mutat, akiben Isten
terve teljesedett be. Jézus tehát az a Messiás, akiben az ősi ígéretek
beteljesedtek: „Tudja meg tehát Izráel egész háza teljes bizonyossággal, hogy Isten
Úrrá és Krisztussá tette őt: azt a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek.”
(ApCsel 2:36).
Az
apostolok a Szentlélekkel betöltekezve olyan nagy erővel és hatalommal tettek
bizonyságot, hogy azon a napon mintegy háromezer ember csatlakozott a
tanítványokhoz. Ezzel létrejött a keresztyén egyház. Az új hívők csoportja ezek
után rohamosan tovább növekedett, annak ellenére is, hogy a zsidó és a római
hatóságok minden módon megpróbálták ellehetetleníteni a Jézusban hívők életét.
Amint azt Jézus előre megmondta, az evangélium üzenete bejárta az egész
tartományt, és kevesebb, mint egy emberöltő leforgása alatt eljutott a
birodalom fővárosába, Rómába is. Egy olyan korban, amikor szinte egyik napról a
másikra új vallások tömkelege született és tűnt el, a keresztyénség elindult
világhódító útjára.
Mindez a pünkösdi eseményekkel vette kezdetét,
és tart mind a mai napig. A Heidelbergi Káté 54. kérdése így szól Jézusnak erről
a munkájáról: Mit hiszel az egyetemes keresztyén Anyaszentegyházról? Felelet:
Hiszem, hogy Isten fia a világ kezdetétől fogva a világ végezetéig az egész
emberi nemzetségből Szentlelke és Igéje által magának az igaz hitben megegyező,
örökéletre elválasztott sereget gyűjt, azt oltalmazza és megtartja; és hiszem,
hogy ennek a seregnek én is élő tagja vagyok és mind-örökké az maradok.
Pünkösd
után tehát a tanítványok élete valóban megváltozott. Olyan határozottan és
magabiztosan léptek fel, mint akik valóban a világtörténelem legmegdöbbentőbb
eseményének lehettek a szemtanúi. A pünkösd előtt még félelemtől rettegő és
bezárkózó tanítványok, pünkösd után immár alig várták, hogy hírül adhassák a világnak
mindazt, aminek a tanúi voltak. A rettegés és a félelem helyett immár erő és
bátorság jellemezte őket. Jeruzsálem utcáin és a templomban mindenkinek, aki
csak hajlandó volt odafigyelni rájuk, bátran és határozottan hirdették az
örömhírt, hogy Jézus él, hogy feltámadt a halálból, és Ő a Messiás, akire oly
régóta várt a zsidó nép.
Az
apostolok megváltozott élete is bizonyság Jézus mellett. Ha kételyeink lennének
az evangélium hitelessége felől, akkor figyeljük meg Péter történetét. Jézus
tárgyalásakor még gyáván a sötétben bujkált, nehogy gyanút keltsen. A letartozatástól
való félelmében átkozódott és letagadta azt is, hogy ismerte Jézust. Ugyanez az
ember viszont, pünkösdkor, már bátran a sokaság elé áll és Jézust hirdette
nekik, majd pedig a tekintélyes vallási vezetők elé állva gyilkossággal vádolta
őket. Olyan tűz égett Péter szívében, amelyet már nem lehetett többé semmi
módon elfojtani.
Pünkösddel
tehát minden megváltozott. Amikor Jézus a földön járt, gyakran beszélt Isten
országáról, de tanítványait arra figyelmeztette, hogy ne mondják el senkinek,
hogy ő a Messiás. Feltámadása után viszont Jézus arra hívta a követőit, hogy
hirdessék Isten országát és ehhez majd erőt is kapnak a Szentlélek által.
2.
Az egyház születése
Pünkösd
a Szentlélek kitöltetésének ünnepe, de egyben az egyház születésnapja is.
Hogyan jött létre a keresztyén egyház? Az ősegyház titka az erő kiáradásában
van. Amikor a nagytanács letartóztatja Péter és János apostolt, ezt kérdezik
tőlük: „Milyen hatalommal vagy kinek a nevében tettétek ti ezt?” (ApCsel
4:7). A Szentlélek kiáradásával valami olyan különleges dolog történt, ami
egészen egyedülálló a világtörténelemben. Az Apostolok Cselekedeteiről írott
könyv egy egészen megdöbbentő képet rajzol elénk a frissen megalakult
keresztyén egyházról. Az első keresztyén
gyülekezetben nemcsak imádkoztak a betegekért, de azok meg is gyógyultak.
Amikor pedig a börtönbe zárt apostolokért könyörgött a gyülekezet, a börtön
ajtaja kinyílt, hogy az apostolok szabadon távozhassanak és tovább hirdethessék
az evangéliumot. Az apostolok cselekedeteinek beszámolóit olvasva azt
érzékeljük, mintha az emberi természet is megváltozott volna és a mennyország
friss levegője áramlana ezeken a sorokon keresztül.
Az
ősegyház bár veszélyek között élt, mégis bártan hirdette az evangéliumot. A
történelem során még sohasem történt meg, hogy egy maroknyi kis csoport ilyen
nagy hatással lett volna a világra. De ki áll a siker mögött? Miért működhet ez
az egész? A Biblia egyértelműen Isten hatalmára mutat rá, aki a Szentlélek
által cselekszik. Lukács evangélista feljegyzi, hogy a fiatal keresztyén egyház
minden egyes döntését a Szentlélek vezetése alatt hozta meg. Valóban olyan
meghatározó szerepe volt a Léleknek a történésekben, hogy némelyek azt is
felvetették, hogy a könyvnek inkább azt a címet kellene adni: „A Szentlélek cselekedetei.” Lukács
ötvenhat alkalommal említi a Szentlelket könyvében.
Mielőtt
Jézus tanítványai elkezdték volna hirdetni az evangéliumot szerte a világban, előbb
Jeruzsálemben kellett maradniuk és meg kellett várniuk a Szentlélek érkezését.
Csak akkor lettek ugyanis alkalmassá az ige hirdetésére, a bizonyságtételre,
amikor valóban részesültek a Lélek ajándékában.
Ez
teljesedett be aztán pünkösd ünnepén: „Mindnyájan megteltek Szentlélekkel, és különféle
nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogyan a Lélek adta nekik, hogy szóljanak.” (ApCsel 2:4).
Pünkösdkor Isten Szentlelke nemcsak az apostolokra, hanem a hívők új
csoportjának mindegyikére leszállt. Majd a pünkösdi csoda, Isten Szentlelkének
kitöltetése még többször megismétlődött. Először még csak zsidókra szállt le
Isten Szentlelke: „Amint könyörögtek, megrendült az a hely, ahol együtt voltak, megteltek
mindnyájan Szentlélekkel, és bátran hirdették az Isten igéjét.” (ApCsel
4:34). Majd arról olvasunk, hogy a samaritánusok is részesülnek ugyanabban az
ajándékban. „Amikor meghallották a Jeruzsálemben levő apostolok, hogy Samária
befogadta az Isten igéjét, elküldték hozzájuk Pétert és Jánost. Ők
lementek, és imádkoztak értük, hogy részesüljenek a Szentlélek
ajándékában, mert még nem szállt le egyikükre sem, csak meg voltak
keresztelve az Úr Jézus nevére. Akkor rájuk tették a kezüket, és
részesültek a Szentlélek ajándékában.” (ApCsel 8:14-17). Később a
pogányok is megkapták Isten Szentlelkét: „Míg ezeket a szavakat mondta Péter,
leszállt a Szentlélek mindazokra, akik hallgatták az igét. És elámultak a
zsidók közül való hívők, akik Péterrel együtt jöttek, hogy a pogányokra is
kitöltetett a Szentlélek ajándéka.” (ApCsel 10:44). Végül pedig még
egyszer megismétlődik a pünkösdi csoda az Efézusi gyülekezetben, amikor
Keresztelő János egykori tanítványaira töltetik ki Isten Szentlelke: „És
amikor Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szentlélek, úgyhogy különböző
nyelveken szóltak, és prófétáltak.” (ApCsel 19:6).
Ahogy
a gyülekezet növekedett, a tanítványok fokozatosan kezdték megérteni, mire is
gondolt Jézus, amikor azt mondta: „Jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem
megyek el, a Pártfogó nem jön el hozzátok, ha pedig elmegyek, elküldöm őt
hozzátok.” (Jn 16:6). Bár Jézus
testi valójában eltávozott tőlük, de továbbra is jelen volt a Szentlélek által a
tanítványai szívében, életében.
A
Lélek által munkálkodva Jézus a korábbiaknál jóval szélesebb körben fejthette
ki munkáját a világban, mint bármikor azelőtt. Jézus munkálkodik ugyanis a
tanítványaiban a Szentlélek által. Erre látunk példát, amikor Fülöpöt a
járatlan Gázai útra vezeti Isten Lelke, ahol az etióp főemberrel találkozik,
akinek az evangéliumot hirdeti. De Jézus választotta ki a Lélek munkája által
azokat az embereket is, akik missziói munkába kezdtek az Antiochiai
gyülekezetben. Az első nagy apostoli zsinaton is Jézus munkálkodott a Lélek
által.
Az
Apostolok Cselekedeteiből nyilvánvalóvá válik, hogy a Szentlélek nem valami
homályos és megfoghatatlan szellem, hanem élő személy, aki szólt, aki a
döntések meghozatalában segítette és a hit erejével töltötte be az egyházat.
Pünkösd
után kijelenthetjük, hogy a Jézusról szóló üzenetnek nem lehet többé gátat
vetni. A Jézus által kínált reménység átformáló üzenetét a tanítványok maroknyi
csapata alig harminc év alatt eljutatta Jeruzsálemtől Rómáig. A zsidó vallási
vezetők azt hitték, hogy Jézus kivégzésével örökre pontot tettek mindarra, amit
Jézus hirdetett. De Jézus nem maradt halott, dicsőséges feltámadásával legyőzte
a halált és a feltámadás örömüzenete megváltoztatta a világot.
Azok
a tanítványok, akik bíztak Jézus ígéretében, hogy elküldi hozzájuk Lelkét és
felruházza őket erővel, a rájuk váró küldetéshez, részesültek Isten
ajándékában. Pünkösdkor eljött a Lélek, erővel és hatalommal betöltve Jézus
tanítványait, létrehozta az egyházat, amely a pokol kapuin is diadalt arat majd.
Péternek a Lélek kiáradása után elmondott igehirdetéséből egyértelműen kiderül,
hogy a pünkösdi csoda az Isten ígéretének a beteljesedése volt.
Lukács
evangélista az Apostolok Cselekedeteiben bepillantást enged az újonnan
megalakult egyház életébe. Akik Jézusban bíztak, azok összegyűltek tanítani,
énekelni, imádkozni, közösséget gyakorolni, és közösen étkezni. Isten ereje
által sokan hittek Krisztusban és csatlakoztak a gyülekezethez.
A
keresztyén egyház a Szentlélek tüze mellett, nem mentesült az üldöztetés
tűzétől sem, de az ellenállás nem akadályozta, hanem még inkább elősegítette az
egyház terjedését. Az István diakónus megkövezése után meginduló üldöztetés
következtében a hívők szétszóródtak az egész akkor ismert világon, Isten Lelke
pedig velük volt, ők pedig mindenhol hirdették az evangéliumot. A világnak a különböző
részeire szétszóródott keresztyének így új gyülekezeteket hoztak létre. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése