KERESZTELŐ:
A mai vasárnapon
gyülekezetünkben a keresztség sákramentumában részesült Fehér Maxim Örs, Fehér Hunor és Bálint Andrea gyermeke. Imádságban
kérjük Isten áldását a megkeresztelt gyermekre és annak családjára.
NYILATKOZAT
ÉS FOGADALOM:
A szülőktől, keresztszülőktől:
1. Akarjátok-e, hogy gyermeketeket a
keresztség által az Atya, a Fiú, és a Szentlélek közösségébe, a keresztyén
anyaszentegyházba befogadjuk?
·
Akarjuk.
2. Ígéritek-e, fogadjátok-e, hogy
gyermeketeket úgy nevelitek és neveltetitek, hogy majd ha felnő, a konfirmáció
alkalmával ő maga önként tegyen vallást a Szentháromság Istenbe vetett hitéről
a gyülekezet előtt?
·
Ígérjük és fogadjuk.
A
gyülekezettől:
3. Ígéritek-e, hogy ezt a gyermeket
szeretetben és imádságban hordozzátok, és a szülőknek, keresztszülőknek minden
segítséget megadtok ahhoz, hogy őt hitben neveljék?
·
Ígérjük.
IMÁDSÁG
KERESZTELES:
(...
keresztnév)
keresztellek téged az Atya, a Fiú, a Szentlélek nevébe(n)! Ámen.
ÁLDÁS
ÉNEK
… és ami a keresztelés után
következik…
A keresztelés
természetesen nem vége valaminek, hanem sokkal inkább kezdete. Ezért
szeretettel bátorítjuk a családokat, hogy ígéretük szerint neveljék
gyermekeiket Isten akarata, a Biblia üzenete szerint Ebben szeretnénk segítséget
nyújtani alkalmaink és programjaink révén, valamint további érdeklődés esetén
egyéb módokon is. Örömmel vesszük, ha a keresztelő családok bekapcsolódnak
gyülekezetünk életébe, alkalmaink és programjaink megtalálhatók a
hirdetőtáblán, honlapunkon:
Tájékoztató a
keresztségről
Mit jelent a keresztség?
A
keresztség Istennel kötött szövetség jele. Ezt a szövetséget Isten
kezdeményezi, aki örök hűségével hordozza életünket. A keresztség annak a jele,
hogy Istenhez tartozunk. Maga a vízzel történő leöntés azt szimbolizálja, hogy
Jézus Krisztus vére megtisztít minket a bűneinktől: ez az "újjászületés
fürdője". Ez azonban a közhiedelemmel ellentétben nem azt jelenti, hogy a
keresztség eltörölné a bűnöket, hanem pusztán szimbóluma annak, ahogyan
Krisztus vére megtisztít minket, amennyiben átadjuk neki az életünket. A
keresztséget Jézus Krisztus rendelte mennybemenetele előtt a következő
szavakkal: Nekem adatott minden hatalom mennyen és földön. Menjetek el
tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a
Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit
én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig. (Máté 28,18-20)
Az eddig
elmondottak értelmében a keresztség sákramentum, tehát ingyenes,
semmilyen díjazása (stóla, stb.) nincs. Amennyiben a család adományt szeretne
adni, köszönettel fogadjuk, - erre a pénztárosnál vagy a perselynél van
lehetőség. Ha az egyháztagság (járulékbefizetés) nincs rendezve, akkor annak
pótlása szükséges!
Ezen kívül
fontosnak tartjuk elmondani, hogy a keresztyén felekezetek egymás
keresztségeit elfogadják, tehát nincs „átkeresztelkedés” egyik
felekezetből a másikba még áttérés esetén sem.
Gyermekkeresztség
A kisgyermekek még nem értik, mi
történik velük a keresztelés alkalmával. Miért keresztelünk mégis gyermekeket
is? Azért, mert Isten szövetsége - hiszen ahogy a fentiekből kiderül, a
keresztség Isten szövetségének jele - megelőlegező szövetség. Ez azt jelenti, hogy az ember nem hogy nem
tud tenni azért, hogy Isten szeresse, hanem Isten ingyen szeretetéből fogad el
minket, nem hogy nem tudjuk meghálálni Isten szeretetét, hanem még „ráadásul”
úgy fogad el minket, amikor még arról nem is tudtunk. Isten már akkor
megtervezte, ismerte, szerette a mi életünket, mielőtt megfogantunk,
megszülettünk volna. Ezért minden keresztelő nem csak Isten szeretetéről szóló
hitvallás, hanem egyszersmind arról is, hogy Isten az élet ajándékozója.
Szülők és keresztszülők
Gyülekezetünkben
kívánatosnak tartjuk, hogy a szülők és keresztszülők is református, gyülekezeti
alkalmakat látogató, úrvacsorával rendszeresen élő, egyházfenntartói járulékot
fizető egyháztagok legyenek. Amennyiben ezek a keresztelő előtt nem is valósultak
meg, azt kérjük, hogy a keresztelő előtt legalább két istentiszteleten vegyenek
részt, valamint örömmel vesszük a keresztelő családoknak a keresztelő utáni
bekapcsolódását a gyülekezet életébe.
Felnőttkeresztség
Amennyiben
valakinek az életében nem történt meg a keresztség gyermekkorában, van
lehetőség a felnőttkorban való megkeresztelkedésre. Ebben az esetben a
keresztség már a megkeresztelkedő saját hitvallása arról, hogy Isten
gyermekeként akar élni, valamint nyilatkozata arról, hogy egyházunk tagja kíván
lenni. Ezért a felnőttkeresztség csak konfirmációval együtt történhet.
Gyakorlati tennivalók
Előkészítés
Szeretettel
kérjük, hogy minél előbb, legalább egy hónappal a keresztelő tervezett
időpontja előtt keressék meg lelkészi hivatalunkat a keresztelés időpontjának
rögzítése végett. Ezután három találkozás szükséges a keresztelő előtt. (Az
első találkozó időpontjának egyeztetése történhet telefonon is, a további
alkalmak időpontjait az előző találkozáskor egyeztetjük.) Az első alkalommal egy
ismerkedő beszélgetés, az adatok felvétele és az időpont véglegesítése történik.
(Az adatfelvétel a mellékelt adatlap kitöltésével egyszerűsíthető.) A második
alkalommal beszélgetünk a keresztségről, harmadik alkalommal pedig a gyakorlati
tennivalók egyeztetésére kerül sor. E találkozásokon kívül kérjük, hogy legalább
a szülők (de amennyiben a keresztszülők is helybéliek, ők is) két vasárnapi
istentiszteleten vegyenek részt.
A keresztelői istentisztelet
Keresztelőt a
vasárnapi istentiszteleten tartunk, általános gyakorlat szerint az
istentisztelet elején. Általában a keresztelés alatt a keresztanya tartja
kezében a kisgyermeket, de amennyiben ő ragaszkodik az édesanyja közelségéhez,
természetesen megoldható, hogy csak a vízzel való leöntés ideje alatt legyen a
keresztanya kezében. Kérjük, hogy az egész család a keresztelő után is maradjon
az istentiszteleten, amennyiben a kisgyermek, fáradt, éhes, nyűgös, az
édesanyának lehetősége van átmenni vele a gyülekezeti terembe.
A keresztelői istentisztelet menete a
következő:
ÉNEK
KÖSZÖNTÉS
SZEREZTETÉSI IGE
IGEHIRDETÉS
HITVALLÁS:
Hiszek
egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében. És a Jézus
Krisztusban, az Ő egyszülött Fiában, a mi Urunkban, ki fogantatott
Szentlélektől, született Szűz Máriától, szenvedett Poncius Pilátus alatt,
megfeszítették, meghalt és eltemették; alászállt a poklokra, harmadnapon
feltámadt a halottak közül, felment a mennybe, ott ül a mindenható Atya Isten
jobbján, onnan jön el ítélni élőket és holtakat.
Hiszek
Szentlélekben. Hiszem az egyetemes, keresztyén anyaszentegyházat; hiszem a
szentek közösségét, a bűnök bocsánatát, a test feltámadását és az örök életet.
Ámen.
A megmentő keresztség
„Mert Krisztus is szenvedett egyszer a
bűnökért, az Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután
halálra adatott test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint. Így ment el a
börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, akik egykor
engedetlenek voltak, amikor Isten türelmesen várakozott Nóé napjaiban a bárka
készítésekor. Ebben kevés, szám szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át. Most
pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely nem a test
szennyének lemosása, hanem könyörgés Istenhez jó lelkiismeretért a feltámadt
Jézus Krisztus által, aki miután felment a mennybe, Isten jobbján van,
és alávettettek neki angyalok, hatalmasságok és erők.” (1Pt 3:18-22)
1.
A keresztség
megment
A
Péter leveléből olvasott Ige a keresztséget „megmentő keresztségként”
definiálja, ami annyit tesz, hogy az embernek menthetetlenül szüksége van rá.
Az ember menthetetlenül elveszett, és egyedül Jézus Krisztus érdeméért, az Ő
váltsághalála és feltámadása által van reménye az örök életre. A megváltás az
egyetlen esélyünk. Ezt szögezi le Péter is a levelében, emlékeztetve olvasóit, hogy
Krisztus meghalt és feltámadt. Megjárta értünk a halált, de az Atya feltámasztotta
Őt. Ez volt a megmenekülésünk ára. Krisztus halálra adatott, de
megeleveníttetett. Ez a mi utunk is: a halálból az életre juthatunk a Jézus
Krisztusba vetett hit által. Ez a kegyelem lényege: Isten kegyelemből üdvözít,
és ezt hit által érthetem meg és fogadhatom el.
A
bűnöktől csak Jézus vére tisztít meg, a Szentlélek által. A Lélek győz meg
erről és adja a hitet. Azt kell, hogy mondjam, hogy ez az a hit, ez az a
tartalom, ami kiábrázolódik a keresztségben, mint formában. Ha pedig ez nincs
meg, akkor az egész keresztség nem ér semmit. Ha pedig megvan, akkor a forma
megerősíti a tartalmat, a hitet: mindazt, amit Krisztus tett értünk.
2.
A keresztség
ajándék
Az
Ige használ egy gyönyörű képet arra, hogy jobban megérthessük a keresztség
lényegét. A kép pedig egy hasonlat: ahogyan Noé bárkája által megmenekültek
emberek (összesen 8 fő, Noé és családja), ugyanígy ment meg a keresztség most
minket. A helyzet nem kevésbé drámai, mint Noé idejében: Isten ítélete van az
emberen, a harag fiai vagyunk Isten nélkül. Ráadásul a képben van még egy
rejtett szimbólum is: az özönvízben meghalt minden bűnös és csak pár igaz ember
menekült meg- ebben a „vízben” (a keresztségben) pedig megmenekül minden bűnös,
és csak egyvalaki hal meg: az egyetlenegy igaz.
A
keresztség: menedék. Elrejtettség. Védelem. Nyilván nem maga a sákramentum,
hanem mindaz az üzenet és hit, amit ezáltal is megerősít Isten. A bárka,
mint kép is az anyaméhet szimbolizálja: az életet védelmező hely, ahonnan az
élet származik. Az ember tehát így tekinthet a keresztségre: olyan dolog ez,
aminek hatása van az életünkre, ami fontos a védettségünk, Krisztusban való
elrejtettségünk szempontjából.
Luther,
a reformátor maga is, mikor nagy kísértések és próbák között volt, ezt
ismételte magában (talán ki is írta szobájának falára): Meg vagyok
keresztelve! Újra és újra ez adott neki erőt belső gyötrődései és harcai
idején. Azt tapasztalta ugyanis, hogy Isten megmenti őt a végső
elveszettségtől, de a próbáktól, bajoktól nem kíméli meg. Ilyenkor erősítette
őt: el vagyok rejtve Krisztusban, hozzá tartozom, akármi is érjen engem. és
ennek külső jegye is rajtam van: meg vagyok keresztelve.
3.
A keresztség
elkötelez
A
keresztség ugyanis elköteleződésre hív! Nem egy egyszeri rítus, szokás, amit
teljesítünk, hanem pecsét, ami elkötelez egész életünkre. A szövetség jele-
hasonlóan ahhoz, ahogyan az Ószövetségben a körülmetélés volt ez a jel a
választott nép számára. A szövetségbe fogadás és a kölcsönös hűség jele. Isten
szövetségi hűsége felől nem lehet kérdés- az ember pedig a bűnbocsánatban
újíthatja meg ezt a szövetséget.
Az
elköteleződés jele a fogadalom, ami a keresztséghez kötődik.
Gyermekkeresztség esetén a szülők- felnőtt keresztség esetén maga a
megkeresztelt személy teszi ezt a fogadalmat. Utóbbinál egyértelműen a
Krisztusban felismert megváltás mellett való elköteleződést, odaszánást,
hűséges követést jelenti. Előbbinél pedig amellett a nevelés mellett való
elköteleződést, hogy a gyermek ezt az igazságot a családi nevelés keretében is
megismerhesse. Szülőként nagy felelősség ez a vállunkon, hiszen ez nem
alkalmankénti „bibliaóra” tartását jelenti a gyermekeink számára, hanem olyan
hiteles életet, amin átszűrődik a hit, a Krisztus igazsága és kegyelme. A
legnehezebb küldetés a földön: hiteles szülőnek lenni és hitelesen képviselni
az evangéliumot gyermekeink felé. Csak akkor sikerülhet, ha Isten könyörül
rajtunk. Vállaljuk ugyanakkor ezt a harcot, mert gyermekeinkre nézve nagy
hatása, áldása lehet ennek. Jó, hogy nem tökéletesnek, hanem hitelesnek kell
lenni és ebbe belefér a tévedés, a belátás és a bocsánatkérés is.
Még
szeretném a gyülekezet felelősségét is megemlíteni, hiszen a gyermekkeresztség
alkalmával fogadalmat teszünk, hogy segítjük a szülőket, keresztszülőket a
gyermek keresztyén nevelésében. Ez bennünket is kötelez. Nem mindenkit
ismerünk személyesen, de mindenkiért imádkozhatunk. Másrészt megszólíthatjuk a
megkeresztelt gyermekek családjait, törekedhetünk megismerni őket és a
gyakorlatban is kifejezni támogatásunkat, segítségünket. Segíthetjük őket
nevelési kérdésekben, és biztosíthatjuk őket, hogy hozzánk tényleg bármikor
fordulhatnak. Ha igazán lelki otthon tud lenni a gyülekezet közössége és igazán
befogadóak tudunk lenni, akkor tudjuk mind a szülőket, mind a gyermekeket
segíteni Isten megismerésének útján ott, ahol ők éppen tartanak.
A
keresztségben Jézus Krisztus nevébe keresztelkedünk: mint közegbe. Ő az Úr- áll
az Igében is. Ő van mindenekfelett. Ő képes megmenteni, megőrizni minket.
Ma hívhatjuk őt és fordulhatunk felé: Jézus, ments meg, Jézus, áldj meg! Hívhatjuk
a Szentlelket, aki adja a hitet és megérteti velünk a keresztség titkát: tölts
be, Szentlélek! Hisszük, hogy az életünk így változik, és így találjuk meg a
helyünket, magunkat, életünk értelmét és boldogságát az élő Istennel való
kapcsolatban! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése